بنام خالق هستی

گزارش صعود به قله 3450 متری پهنه حصار در تاریخ 15/10/1391

صبحگاه روز جمعه 15 دیماه ، هوای سرد زمستانی ، و تأخیر دوستان از جمله خود بنده ، آغازگر صعود به قله زیبای پهنه حصار بود . با نیم ساعت تأخیر ، دوستانی همچون : مهران کیان ، مهرعلی پیش رویان ، مهران پیش رویان ، بهزاد محبی ، علیرضا شایان ، مجید احمد زاده ، حسین بیگی ، سجاد جعفریان ، زهرا جعفریان ، علی عباسعلی نژاد ، جواد مولائی ، رضا مولائی ، مریم قره داغی ، مریم رمضانی پور ، مهدیه پیش رویان ، زینب پیش رویان ، فاطمه بیک زاده این صعود را می بایست اجراء می نمودند .

هوای کرج خیلی سرد بود ، خودروی گروه یک دستگاه میدل باس سفید به رانندگی آقای غلامی که به موقع در محل قرارمان جلوی سینما هجرت حاضر بود ، دکتر کلامی بدلیل نتوانست ما را در این برنامه همراهی نمایند ، ولی همه دوستان با انرژی ساعت 6:30 دقیقه کرج را به سمت روستای خور کیلومتر 23 جاده چالوس ترک نمودیم ، جاده خلوت و تاریکی هوا رو به روشنی پیش می رفت . ساعت 7:40 دقیقه از خودرو پیاده شدیم . خبری از برف در پیست اسکی خور نبود . مسیر جوب سیمانی را به سمت آبشار یخی ادامه دادیم ، جوبی که کنارمان بود کاملأ یخ بسته بود ، و اطراف آن نیز حسابی لغزنده بود . در بین راه همنورد خوبمان آقای شفقی از بچه های سنگ نوردی اعزامی ترانگو را دیدیم که برای روز 27 دیماه برای گزارش خوانی ترانگو از ما دعوت بعمل آوردند . یال غربی آبشار یخی را به سمت  قله ادامه دادیم . احتیاط بیشتری را باید چاشنی کارمان می کردیم تا از خطرات احتمالی جلوگیری نمائیم . آبشار یخی کاملأ از یخ پر نشده بود ، و دوستانی که برای یخ نوردی می خواهند تمرین نمایند کمی زود می باشد .

بلندای کوهها آفتاب ، رنگ زیبائی را خلق نموده بود ، همنوردان ما به صورت ستونی یال مشرف به قله را ادامه می دادند ، همه چیز عالی پیش می رفت . در گرده سوم کمی استراحت کردیم و با صرف مقداری تغذیه دوباره دوستان راهشان را ادامه دادند ، شیبهای تند و لغزنده ، همگی دوستان حواسشان جمع بود که مبادا برای کسی اتفاقی رخ دهد ، هر چه قدر ارتفاع می گرفتیم ، مقدار برفها بیشتر و خطر سقوط نیز افزوده می شد ، خلاصه ساعت 10:20 دقیقه به صخره های قبل از دشت ، نزدیک قله رسیدیم ، خیلی سخت و دشوار مسیر را طی می نمودیم ، بر بالای صخره ها برای صرف صبحانه و چای توقفی کوتاه داشتیم . در حین توقف ، توضیحاتی در مورد سرما زدگی در ارتفاع توسط اینجانب به دوستان ارائه گردید . سپس مسیر را در پشت صخره ها آغاز کردیم ، به دلیل گودال بودن برف زیادی وجود داشت . مسیر توسط دوستان برفکوبی شد ، و یک خط زیبا از گام همنوردانمان در آن دشت ایجاد شد ، زمان به سرعت سپری می شد .

ساعت 13:25دقیقه نزدیک خط الرأس مشرف به قله بودیم ، بالای خط الرأس ، برفها یخ بسته بود و بادکوبه زیبائی تشکیل شده بود ،گروههای زیادی از قسمت سنگان تهران برای صعود آمده بودند ، لازم به ذکر است که یکی از راههای صعود به قله پهنه حصار ازسنگان تهران می باشد ، که در این فصل خیل عظیمی از کوهنوردان این قله را برای صعود انتخاب می نمایند . بر بلندای قله سرود (( ای ایران ))  اجراء و حلقه اتحاد توسط البرزیهای سبز تشکیل شد ، و عکسهای یاد بود نیز تهیه گردید ، بعضی از دوستان در سرما به مشکل برخوردند ، و با بحث تغذیه مشکل داشتند که مقرر گردید حتمأ در جلسات گروه به آن اشاره گردد . ساعت 14:45دقیقه قله را به سمت آبشار یخی ترک نمودیم .

جا دارد دوباره به نکته ای اشاره نمایم ، همه ما باور داریم در این فصل بیشترین خطرات برای کوهنوردان هنگام فرود  اتفاق می افتد ، ولی متأسفانه دوستان خوب ما هنوز به این نکته توجه نمی نمایند . به طور مثال یکی از همنوردان خوب ما دچار ارتفاع زدگی شد ، ولی دوستانی که جلو تر از ما حرکت می کردند اصلأ در جریان امر نبودند ، و اکثر دوستان مبتدی در انتهای ستون و آخرتر از همه حرکت می کردند . در ضمن نکاتی که قابل ذکر می باشد که پس از این باید توجه بیشتری به آنها بشود : بحث تغذیه در کوهستان ، تایم صبحانه ، تایم استراحت ، تایم ناهار ، و تایم بازگشت ، واینکه  برای ما صعود ملاک نیست ، و سلامتی نفرات مهم می باشد . امیدوارم همه دوستان همنوردم به این مهم توجه داشته باشند .

خلاصه برفهای زیاد داخل دشت را به سمت پائین طی نمودیم . دوباره به صخره های پر شیب و خطر رسیدیم ، همه نفرات مبتدی انتهای مسیر بودند ، با کمک دوستان از جمله آقای علیرضا شایان که جا دارد از صمیمیت و محبت این عزیز تشکر بعمل آورم . کلیه همنوردان را به سمت پائین هدایت می نمودیم ، تردد در مسیر به دلیل شیب زیاد و لغزنده به کندی پیش می رفت ، تا جایی که آقای غلامی نگران نفرات تیم بودند و مرتب تماس می گرفتند . خورشید در حال غروب ، صحنهء زیبایی داشت ، آنهم در هوای آلوده ای که تازه داشت سمت روستاهای پایکوه پیش می آمد ، که متأسفانه یکی از علتهای تعطیلی سازمانها و کارخانه جات و ادارات در این روزها بحث آن پیش آمده می باشد .

به هر حال ما مسیر را به سمت آبشار یخی در حال فرود بودیم ، ساعت 17:50 دقیقه به نزدیکیهای دره رسیدیم و به دوستان گروه ملحق شدیم ، زمانی که به دره رسیدیم . هوا کاملأ تاریک شده بود ، مسیر کنار جوب لغزنده و خطر آفرین بود ، هدلمپ یکی از وسیله های ضروری همراه کوهنوردی می باشد که بعضی از دوستان بهمراه داشتند و بعضی نیز بی تفاوت بودند ، امیدوارم در صعود های بعدی توجه لازم بعمل آید ، ساعت 18:30 دقیقه به خودروی گروه رسیدیم ، مسیر کرج را در پیش گرفتیم و ساعت 19:40 دقیقه از دوستان خوبم در مجموعه البرز سبز خداحافظی نمودیم .

در پایان به همنوردان خوبم آقایان جواد و رضا مولائی ، علیرضا شایان ، مجید احمدزاده ، مهران پیش رویان ، و خانمها مهدیه پیش رویان ، زینب پیش رویان ، مریم قره داغی ، زهرا جعفریان ، فاطمه بیک زاده که اولین صعود بر بلندای قله پهنه حصار را در کارنامه صعودشان ثبت کرده بودند ، تبریک می گویم و از خداوند منان برایشان آرزوی سلامتی دارم و همچنین آرزومندم همچون صخره ها استوار و مانند طبیعت پاک و مثل چشمه ها زلال باشند .

(( هنگامی که جانداری را می‌کشید ، در دل با او بگویید :

همان نیرویی که تو را میکشد ، مرا هم خواهد کشت و من هم خورده خواهم شد ؛

زیرا همان قانونی که تو را به دست من گرفتار کرد ، مرا هم به دست تواناتری گرفتار خواهد کرد. ))