بنام آفریننده کوهها

گزارش برنامه صعود به قله 4200متری کرچان در تاریخ 1391/10/23

مثل همه هفته منتظر روز جمعه بودیم ، اما این هفته با همیشه کمی تفاوت داشت ، چرا که  پیامک برنامه برای کسی ارسال نشد ؟ از بین اعضاء یک سری از نفرات دعوت شدند که برنامه شب مانی برای صعود داشته باشند ، تعدادی از عزیزان زمان خواستند تا جواب بدهند و عده ای نیز از روز اول برای برگزاری صعود اعلام آمادگی کردند . لازم به ذکر است که در این هفته دو صعود می بایست اجراء می شد ، یکی در روز جمعه 10/22 در منطقه ایوار کجور توسط آقای پیش رویان به نمایندگی از گروه کوهنوردی  NGO  البرز سبز و گروه آیلار نوشهر و برنامه دیگر صعود به قله کرچان بود ، که متأسفانه صعود دوم به دلیل بسته بودن جاده چالوس در زمان مقرر اجراء نشد و به همگی دوستان اطلاع داده شد که در صورت باز شدن جاده برنامه اجراء خواهد شد .

ساعت 12 روز جمعه  باخبر شدیم که جاده باز است و تردد جریان دارد . اطلاع رسانی مجدد به دوستانی که قبلأ اعلام آمادگی کرده بودند انجام شد ، که در این جمع دوستانی همچون آقایان حسین بیگی ، علی رضا شایان ، حسن خسروانزاده و مهران کیان تیم چهار نفری بودند که باید این صعود را ازجبهه جنوبی به صورت کاملأ فنی اجراء می نمودند . ساعت 16 روز جمعه همگی دوستان روبروی سینما هجرت حاضر بودیم و کرج را به سمت جاده چالوس ترک نمودیم .

در شهر کرج کاملأ سوز و سرما حاکم بود ، اکثر دوستان بخاطر برودت زیاد هوا از ما خواستند که این صعود را اجراء نکنیم . ولی با همه این شرایط ، ما برای اجرای این صعود راهی شدیم . ساعت 17 آقای پیش رویان گزارش پایان صعود به قله ایوار کجور را اعلام نمودند . ما نیز د راین زمان به منطقه ماهان رسیده بودیم . فرعی روستای کیاسر راطی نمودیم ، با توجه به چند مرحله تذکر به همنورد خوبمان آقای بیگی ، ایشان از آوردن زنجیر چرخ خودداری نمودند ، و در بین راه بدلیل یخ و برف جاده ، با مشکلات فراوان مواجه شدیم . به روستای فوق الذکر رسیدیم . شب را در منزل یکی از اقوام اقامت داشتیم . ساعت 22 شب ، هوای روستا 7 درجه زیر صفر بود.  بر روی شیشه های منزل محل اقامتمان کریستالهای زیبائی از یخ تشکیل شده بود . ساعت 7 صبح روستا را به سمت قله ترک نمودیم . از شمال شرقی روستا به منطقه پایکوه حوضه چال در رودبارک رسیدیم ، شیب تندی را به سمت صخره های حوضه چال طی نمودیم ، در منطقه دم خوران حوضه چال همنوردانمان سرکار خانم قره داغی و آقای پیش رویان به عنوان  پشتیبانی جویای احوال و شرایط صعود کننده گان می شدند .

لازم بذکر است که از این برنامه به بعد تمامی صعودهای البرز سبز حتمأ با پشتیبانی لازم الاجراء خواهند بود .

به گلوگاه صخره ای دم خوران رسیدیم . رد پای زیبای مرغ کوهی ، و بعد از آن مواجه شدن با خود این پرنده زیبا ، برای دوستان ما جذابیت زیادی داشت و توجه آنان را جلب کرده بود . بعد از ثبت عکس و لحظه ها به مسیر ها ی صخره ای رسیدیم ، صخره هایی که از یخ و برف پوشیده شده بودند ، کوچکترین اشتباهی می توانست بزرگترین مشکل را فراهم نماید . همگی دوستان کاملأ آماده و حاضر برای انجام چنین صعود زیبا و کاملأ فنی و سنگین بودند . به منطقه سلطان پشته رسیدیم . صدای چند نفر را در لابه لای صخره های غربی شنیدیم ، تعدادی شکارچی بودند ، ما هم بنا بر رسالت محیط زیستی که بر عهده داشتیم  شروع به آواز خواندن و ایجاد سر و صدای بلند نمودیم ، که این امر موجب شد ، تا دوستان شکارچی ، مسیر برگشت به شهر را چاره کار خود نمایند . همگی دوستان با مشاهده این تصمیم ، خوشحال و شادمان از کار خود شدند .

به سمت دماغه قله حوضه چال حرکت کردیم ، بر مقدار برفها افزوده شده بود . برف ، یخ و صخره ، سه عامل اصلی نوید بخش داشتن یک برنامه خوب و سنگین بودند . نکته جالب این برنامه این بود که هیچ تذکری در این برنامه نداشتیم ، و منظم بودن دوستان در زمان حرکت و اجرای برنامه ، در کاستن زمان صعود بسیار موثر بود .

ساعت 11 صبح به قله اول ، قله 3000 متری حوضه چال رسیدیم . با کمی استراحت و صرف غذا و نوشیدنی دوباره حرکت روی یال بالای قله حوضه چال ، مشرف به قله کرچان را آغاز نمودیم . نقابهای زیبائی از برف ساخته شده بود ، که بعضأ ارتفاع آنها حتی به بیش از  یک متر هم می رسید . در بعضی از نقاط  برفها سفت و در مناطق دیگر کاملأ سست و نامطمئن بود و در برف فرو می رفتیم . با دشواری زیاد به منطقه چشمه چمن حوضه چال رسیدیم . گیاهان خشکی که سر از برف در آورده بودند بر زیبائی  مناظر افزوده بود . هر چقدر بالاتر  می رفتیم ارتفاع برف بیشتر و بر سفتی برفها اضافه می شد ، صفحه ای صاف و صیقل داده شده که کوچکترین اشتباه ما می توانست به قیمت جان عزیزی تمام شود و حادثه ای سخت را برایمان در پی داشته باشد .

به منطقه گل حلوی ، حوضه چال رسیدیم  . عمق برف در بعضی از جاها بدلیل بادکوب شدن برفها به پنج متر هم می رسید . به هر حال خودمان را به یال جنوبی قله کرچان رساندیم  . همنوردان خوبمان آقایان بهزاد محبی  ، نادر بنفشه ، میلاد صفری ، سجاد جعفریان و پشتیبانان برنامه آقای پیش رویان و سرکار خانم قره داغی مرتبأ با ما تماس می گرفتند و جویای شرایط  صعود و حال ما می شدند . شیب تند و مسیر یخی را به سمت صندوق چال در حرکت بودیم  ، کم کم هوا سردتر می شد و کولاک باد و برف داشت شروع می شد ، به ارتفاع 3800 متر رسیدیم ، تمامی بوته های گون موجود ، شبیه قویی سفیدی درآمده بودند ، که شدت باد آنها را تزئین و شبیه پرندگان در آورده بود .

یال جنوبی به دلیل بادگیر بودن ، از مقدار برفش کاسته شده بود  ، و سرما زیادتر می شد ، تا جائی که همه دوستان مجبور به اضافه کردن لباس شدند ، از جمله خود بنده . کولاک شروع شد . کولاکی که شوخی بردار نبود ، در صورت کم بودن لوازم حتمأ آسیب می دیدیم که خدا را شکر دوستان تجهیز شده بودند و آسیب ندیدند . نزدیک به قله شدیم ، هوا به حدی سرد و طوفانی بود که نتوانستیم گزارش تصویری صعود را تهیه کنیم .  نهایتأ ساعت 14:15 دقیقه زمان انتظار ما فرا رسید ، توانستیم با آقای پیش رویان تماس بگیریم و همزمان به صورت تلفنی سرود (( ای ایران ))  را جاودانه سر دهیم ، و گزارش صعود را اعلام نمائیم . همچنین به خانم قره داغی نیز زمان و شرایط صعود اعلام شد . مجبور بودیم سریعأ عکس و گزارش تهیه کنیم و ارتفاع کم نمائیم ، این کار صورت پذیرفت و ساعت 15:10 دقیقه به منطقه گل حلوی رسیدیم و با احتیاط شیبهای تند و یخی را طی نمودیم و به پاکوبه های ایجاد شده در یال حوضه چال رسیدیم ، ساعت 15:30 دقیقه در قله حوضه چال مقداری خوراکی و مایعات استفاده کردیم و دوباره نبرد با صخره ها و برف و یخ حوضه چال را شروع نمودیم . هوا کم کم رو به تاریکی پیش می رفت ، غروب آفتاب و آخرین آفتاب روز 23 دیماه بر بلندای صخره ها چشم نوازی می نمود . ساعت 17 به منطقه دم خوران و بعد از آنجا به رودبارک رسیدیم . در کنار استخر زیبا و یخ بسته عکس گرفتیم و ساعت 17:30 دقیقه در روستای کیاسر ، پایان صعود را اعلام نمودیم . صعودی دشوار و جذاب . همگی در صحت و سلامت در ساعت 21:30 دقیقه  کرج ، خداحافظی از دوستان کار پایانی ما بود .

در پایان  جا دارد از تمامی عزیزان چه پشتیبانان این برنامه و تمامی دوستانی که ما را با تماس های تلفنی شان حمایت نمودند تشکر نمایم .

توضیحاتی در مورد قله کرچان :

قله کرچان : از نامش پیداست کر + چان . کر : بدلیل شدید بودن باد در قله برای لحظاتی شنوائی خود را کاملأ از دست می دهید . چان ( همان چانه ) : که بر اثر برودت هوا و سرما به لرزه می افتد . قله ای زیبا ، در کنار زیبائیش ، بزرگترین خطرات را نیز دارد . از جبهه های زیادی می توان این قله زیبا را صعود نمود . جبهه شمالی از کهنه ده ، جبهه جنوب شرقی حسنکدر و همه جا ، از جبهه جنوبی کیاسر ، از جبهه جنوب غربی آسارا و سپهسالار و از شمال غربی آزادبر .

این قله تأمین کننده آب شرب و کشاورزی اکثر روستاهای جاده چالوس می باشد همچون کیاسر ، کهنه ده ، وله ، امام چشمه  ، گچسر، ملک فالیز ، گرماب ، میدانک  ، همه جا ، درده ، ماهان  ، آسارا و سپهسالار .

پوشش گیاهی : تمامی گونه های گون البرزی را داراست . آویشن ، نعناع وحشی ، پونه  ، گزنه ، پینج ، فرفیون ها  و بومادران ، سبزیهای کوهی ، والک ، سیرک و پیاز  ، انواع قارچهای خوراکی .

تنوع جانوری : خرس ، گراز ، خوک ، پلنگ ، گرگ ، شغال ، روباه ، عقاب ، کبک ، مرغ کوهی ، بز کوهی ، قوچ ، انواع سره ها ، زاغها ، مار و خزندگان دیگر .

روستای کیاسر : واقع در کیلومتر 45 جاده چالوس ، فرعی سمت چپ ، با 100 خانوار جمعیت ، دارای هفت شهید جنگ تحمیلی ، بیشترین تعداد شهدا را مابین قراء واقع در جاده چالوس را دارد . گویش ساکنین : ادغامی از کرجی اصیل و طالقانی و چالوسی . مردمانی خونگرم و میهمان نواز. روستای فوق دارای جاده ای به مسافت 3 کیلومتر می باشد ، در فصل زمستان برف گیر است و برای تردد  در آن داشتن زنجیر چرخ و امکانات الزامیست . دارای آبشاری زیبا بنام چینه ، صخره های سر به فلک کشیده و چشم اندازی زیبا می باشد .

البرز سبزم : در این روزهای سرد زمستانی ، بر خود باور کردم که سبزم ، چون در گروه البرز سبزم . تو را دوست دارم که با تمام سختی هایت محبت را داری ، تو را دوست دارم چرا که در بدترین شرایط ، افتخار می آفرینی . هنوز فکر و خیالات همایش بزرگ از ذهنمان دور نشده بود که دوباره حرکتی بزرگ را در وجودت با همه همنوردانت شاهد بودیم ، تمامی گروهها بدلیل سرما و برودت هوا صعودهای خود را لغو کردند ، اما شاهد بودیم با همه سختی ها دو صعود متوالی را در پرونده صعودهایت ثبت نمودی .  کرچان 4200 متری و ایوار کجور . پس حق داریم که افتخار کنیم که البرز سبزی هستیم  ، تو را با تمامی نفرات  و افتخاراتت  می ستایم .