بنام آفریننده طبیعت زیبا

گزارش برنامه بازدید از شهرستان چالوس و جاذبه های زیبای اطراف روستای سینوا

در تاریخهای 19 الی 22 بهمن ماه 1391

این برنامه با دعوت آقای شهریار صبا از همنوردان افتخاری البرز سبز صورت پذیرفت .

موضوع برنامه:

جهت ارتقاء سطح برنامه های گروه برای مناسبتهای گردشگری و کمک به کمیته محترم طبیعت گردی بود . اینکه با کمک  آقای صبا طبیعت زیبای شهرستان چالوس را بررسی و إنشاءا...  در برنامه های سه ماهه اول سال 92 بحثهای  آموزشی و طبیعت گردی برای همنوردان و خانواده های محترمشان اجراء نمائیم . بحث بعدی مسافرت ما به شهرستان نوشهر بود که می بایست در باشگاه آیلار نوشهر برنامه گزارش خوانی داشته باشیم که متأسفانه چنین خبری نبود .

شرح گزارش :

روز پنج شنبه 19 بهمن ماه بنده به اتفاق آقایان بهزاد فتحی ، مهرعلی پیش رویان و مهدی حاجی زاده استان البرز را در ساعت 15 به مقصد چالوس ترک نمودیم . در جاده چالوس تردد خودروها کماکان در جریان بود ، چیزی به عنوان ترافیک نداشتیم ، هوا کمی ابری بود . برخلاف همیشه جاده چالوس در فصل زمستان از برف خبری نبود ، جای نگرنی برای ما طبیعت گردان را در سال آتی پیش می آورد ، چرا که برفها سرمایه اصلی کوهها و ذخایر ما می باشند . اکثر کوهها خشک و یا دارای برف کمی بود . لازم بذکر است در منطقه دیزین و کندوان و اکثر ارتفاعات مقداری برف موجود بود . با پشت سر گذاشتن  روستاهای جاده چالوس به تونل کندوان رسیدیم . در آن سوی تونل مقداری برف توجه تعدادی از مسافران را به خود جلب کرده بود ، بازی در برف هیجان خاص خودش را داشت .

سمت چپ ما به علت برودت سد تلمبه ای سیاه بیشه کاملأ یخ بسته بود . کمی جلوتر یعنی از پیچ هریجان ، یواش یواش برفها محو می شدند . قله زیبای وروشت یا شاه پیل کوه به وضوح دیده می شد . درختان آلوچه وحشی حاشیه خیابان با شکوفه های زیبای صورتیشان زیبائی مسیر تردد ما را دو چندان نموده بودند .  به سیاه بیشه رسیدیم کمی استراحت و صرف عصرانه می توانست تجدید قوائی باشد  ، این کار صورت پذیرفت . به منطقه ولی آباد رسیدیم . هوا رو به تاریکی می رفت . در منطقه هزار چم کاملأ هوا تاریک شده بود . خلاصه به منطقه مرزن آباد رسیدیم . آقای صبا چند مرحله جویای وضعیت ما بودند .

بعد از پلیس راه ابتدای شهر چالوس ، خروجی اول سمت چپ ، بعد از رستوران لاله وحشی ، ورودی روستای زیبای سینوا چشمه بود . روستائی با هشتصد خانوار جمعیت و مردمانی خونگرم . ساعت 19:30 دقیقه به منزل آقای شهریار صبا رسیدیم . استقبال گرمی صورت پذیرفت . بعد از احوا ل پرسی و پرس و جو از وضعیت ما ، آقای محبی مشغول محیا کردن شام شدند . شب زیبائی را با دوستان داشتیم و با آواز خوب استاد حاجی زاده به صورت زنده . صبح روز جمعه از خواب بیدار شدیم ، بعد از صرف صبحانه ساعت 9:30 دقیقه از قسمت شمالی روستای سینوا مسیری جنگلی را با راهنمائی آقای صبا پیش رو گرفتیم .

درختان تنومند انجیر وحشی ، خرما جنگلی ، توسکا ، بلوط و ... منظره ای زیبا و بسیار بیاد ماندنی بود . در طول مسیر صخره های زیبائی روئت می شد . بنفشه های خوشرنگ ، قاصدک های زرد رنگ و یا کوکبهای جنگلی و در بین راه اسکلت جمجمه گراز نیز جلب توجه می نمود . هر چقدر بالاتر می رفتیم شکوفه های بیدمشک و خرمای جنگلی دلربائی بیشتری می کردند . درختان بزرگ و درهم تنیده که همچون طنابی بافته شده بودند در طول مسیر دیده می شدند . خزه های سبزاشکال مختلفی را بر روی تنه درختان و سنگها ترسیم نموده بودند . آبهائی که درون گودال سنگها ایجاد شده بود . قطرات شبنمی که بر روی شاخه ها ، بخش اعظم بخار جنگل را به صورت مه تشکیل داده بودند . قابل ذکر است که در منطقه ای که ما پیمایش داشتیم ، افراد زیادی تردد داشتند . خلاصه ساعت 11:30 دقیقه بر فراز کوه تیژک با پوشش جنگلی پرچم زیبای البرز سبز را به اهتزاز در آوردیم .

دوباره مسیر برگشت را به سمت جنوب شرقی سینوا ادامه دادیم . در طول مسیر همنوردان خوبمان مشغول پاکسازی جنگل شدند . قلعه ای مخروب بر بالای قله دیده می شد که توسط جویندگان زیر خاکی تخریب شده بود . در ساعت 12:25 دقیقه به جائی رسیدیم که توسط دولت جائی را برای عموم آماده کرده بودند ، که با کاشت کاجهای زیبا و خیابان بندی نمودن ، برای گردشگران محیطی خوب تعبیه شده بود ، استراحتی کوتاه داشتیم . دوباره ساعت 13 به راهمان ادامه دادیم به سمت روستای سینوا ، در طول مسیر قارچهای زیادی دیدیم که رنگهای مختلفی داشتند . دوباره به بافت روستائی نزدیک شدیم . حصارهای زیبا  وگله های گاو در حال تردد ، مرغ و خروسها ، اردکها ، و ویلاهای شکیل ، با همه اینها ساعت 14 به منزل آقای صبا رسیدیم . با استراحتی کوتاه و صرف نهار که توسط آقایان حاجی زاده و فتحی آماده شده بود به عصر روز جمعه رسیدیم .

آقای پیش رویان قرار گذاشتند برای دیدن آقای عینی آز گروه آیلار برویم که متأسفانه ایشان در منطقه حضور نداشتند . به مغازه گل فروشی باجناق آقای پیش رویان رفتیم  .با پذیرائی فوق العاده ای که تدارک دیدند  که جا دارد از زحمات آقا فرزاد و اخوی گرامیشان آقا شیرزاد تشکر ویژه ای داشته باشیم.  شب را در منزل ایشان به صبح رسانده  و صبح هنگام آماده شدیم مجدداَ به نوشهر بازگردیم . درساعت 11 صبح توانستیم آقای عینی را ملاقات نمائیم . برخلاف تصورات ما استقبال خوبی ننمودند . مرتب با تلفن همراه صحبت می کردند . از ما خواستند دفاتر صورتجلسه و آلبومهای ایشان و گروه آیلار را نگاه کنیم . انتظار داشتیم در دفاترشان  از صعودهای مشترکمان از البرز سبز هم یادی می شد ، ولی متأسفانه خبری نبود . ناگفته نماند در آلبوم عکسهایشان چند تصویر از پرچم البرز سبز و تصویر همنورد مان آقای پیش رویان دیده می شد و این موضوع باعث تأثر ما شد ،  زیرا که در استان البرز ، آقای پیش رویان در پذیرائی از آقای عینی سنگ تمام گذاشته بودند ، و حتی زمان بدرقه ، توسط اعضاء گروه البرز سبز . توقع نداشتیم  که اینهمه سرد و خیلی تعارفی گفته شود تشریف داشته باشید . به هر حال همنوردان ما در روستای سینوا منتظر ما بودند .

ساعت 12:30 دقیقه روز شنبه 21 بهمن ماه به منزل آقای صبا بازگشتیم . دوستانمان سخت مشغول کار بودند  . هیزمهای بریده شده را دسته بندی می کردند ، ما نیز که در پایان کار رسیده بودیم کمی کمک کردیم و آماده شدیم برای تهیه نهار .

به پیشنهاد آقای صبا دوباره بعدازظهر قسمت غرب سینوا دریاچه مشل مسیر و هدف ما برای پیمایش بود . ساعت 14:45 دقیقه با تصویر برداری از فضای زندگی گاوها و عکسهائی زیبا از اردکهای خارجی ، به سوی دریاچه مشل به راه افتادیم . بعد از سپری کردن سینوا ، به منطقه مازی چال رسیدیم . مازی به زبان سینوا یعنی بلوط ، در آنجا درختان بزرگ و تنومند بلوط به وفور دیده می شد ، دسته های گاوها با کوهانهای زیبا و شاخهای بلندشان و زنگوله های آویزان به گردنشان از کنار ما می گذشتند ، آنها که گویا حس کرده بودند که ما قصد آزار رساندن به آنها را نداریم و فقط مشغول عکس گرفتن هستیم نیز کاملأ آماده بودند ، و توجهشان به دوربین ما بود . خلاصه ساعت 16 به دریاچه مشل رسیدیم . با ثبت عکس و لحظه ها دوباره با صحنه های دلخراشی از زباله مواجه شدیم . که  به همت همنوردانخوبمان کاملأ جمع آوری و چون مقدارشان زیاد بود در گوشه ای سوزانده و منهدم شد . در این فاصله عکسهائی زیبا از دریاچه ، گلهای اطراف و درختان تهیه شد .

دریاچه مشل ، دریاچه ای که آبریز ندارد ، و سطح آن کاملأ توسط جلبکهای قرمز پوشانده شده است . آقای صبا نگران از وضعیت دریاچه بود که رو به خشکی پیش می رود و هر کاری می کرد که خدمتی به طبیعت کرده باشد ، حتی داخل آب می شد و زباله ها را جمع آوری می کرد ، جا دارد که تشکری از این عزیز طبیعت دوست داشته باشم . همه دوستان در سرتاسر دریاچه پراکنده و مشغول پاکسازی بودند از جمله آقایان پیش رویان ، فتحی ، حاجی زاده ، شهریار صبا ، آریا صبا ( پسر آقای صبا ) ، علیرضا صبا ( برادر زاده آقای صبا(  ، همه و همه روز قشنگی را کنار هم سپری کردیم.  ساعت 20 روز شنبه دوباره به منزل آقای صبا برگشتیم و شب را در آنجا سپری نمودیم و صبح روز یکشنبه بعد از صرف صبحانه ، برای عزیمت به سوی کرج آماده شدیم .  ساعت 10:45 دقیقه از خانواده آقای صبا خداحافظی کرده و بعد از گذشتن از منطقه سیاه بیشه ساعت 12:50 دقیقه در گردنه کندوان بودیم و نهایتأ ساعت 15 در کرج از همنوردان خوبمان خداحافظی نمودیم .

کمی هم در مورد شهر چالوس بدانیم  :

شهرستان چالوس که در تاریخچه توسعه گردشگری منطقه ای ، به دلیل داشتن پتانسیل بالا ، روند رو به رشدی را به خود اختصاص داده است و برخورداری از منابع گردشگری مناسب ، احداث تأسیسات اقامتی و پذیرائی اهمیت فراوانی را برای این شهر به عنوان یک قطب گردشگری فراهم نموده است . شهرستان چالوس با جمعیت ثابت شهری بالغ بر هشتاد هزار نفر و با وسعت 1597 کیلومتر از شمال به دریای خزر ، از شرق به نوشهر و از جنوب به رشته کوههای البرز و از غرب به کلارآباد محدود است . چالوس با داشتن آب و هوای معتدل و مرطوب با داشتن موقعیت جغرافیائی مناسب ، پل ارتباطی سه استان شمالی با مرکز کشور از طریق جاده زیبا و تاریخی کندوان است . 17 رستوران مورد تأیید وزارت بهداشت و 5 هتل و میهمان پذیر و مسافرخانه در این شهرستان موجود می باشد که برای خدمات رسانی به عموم در نظر گرفته شده است . شهر چالوس دارای اماکن تاریخی و دیدنی زیبائی همچون قلعه دختر چالوس ، کاخ چایخوران بازمانده از دوران پهلوی ، هتل بنیاد پهلوی و ساحل زیبا و جنگلهای زیبایش ، چالوس این شهر زیبا را به نام نگین خزر می شناسند . لازم به ذکر و تشکر است در جای جای این شهر ، برای حفظ میراث ملی از جمله محیط زیست ، منابع طبیعی و جنگلها ، توسط سازمانهای مختلف به وسیله تابلوها خوب اطلاع رسانی شده است . مجموعه آثاری نیز توسط آقای بیژن مبشر از تنوع شهرستان چالوس در غالب بروشور ، جاذبه ها ، تابلوهای روستاها ، عکسها و نگاره ها تهیه شده و در اختیار طبیعت گردان و گردشگران قرار می گیرد .

« یک قدم برای حفظ سلامتی خود برداریم ، محیط را آلوده نکنیم »