بنام خدا

گزارش برنامه آموزش شناسائی ابزار و فنون کوهنوردی جلسه (2)

در تاریخ 1391/12/18

مثل همهء جمعه ها ، اما این بار متفاوت ، چرا که درفصل زمستان امسال داخل شهر کرج برفی ندیده بودیم ، ولی اینبار با منظره ای زیبا روبه رو شدیم ، چرا که در جای جای مسیر تردد ، پوشش برف همچون شنلی یکدست شهر و بالاخص کوههای البرز شمالی را سفید پوش کرده بود . خیابانهای محله حصار بر اثر برودت هوا کاملأ یخ بندان و لغزنده بود . برنامه مثل دفعات گذشته با پیامک فراخوان نشده بود ، بلکه با تماس تلفنی توسط اینجانب از نفراتی همچون : مهرعلی پیش رویان  ، مهران پیشرویان ، سجاد جعفریان ، حنیف کاویانی ، حامد محمدی ، بهرام جهانگرد ، محمد مرادی زاده ، علی عباسعلی نژاد ، حسین بیگی و مجید احمدزاده خواسته شد با توجه به اینکه از نوع برنامه اطلاعی نداشتند ، کوله های فنی شان را آماده و در اختیار تیم و رأس ساعت 6:30 دقیقه صبح جلوی سینما هجرت حضور داشته باشند ، اینکار صورت پذیرفت . منطقه وسیه را برای نفرات در نظر گرفته بودیم . فرصت مناسبی بود تا در این برنامه به مرور عملی مباحث مطروحه در جلسات گذشته گروه پرداخته شود .

همه دوستان یک پارچه فنی و کامل در برنامه حضور یافتند . منطقه مورد نظر مثل همیشه پذیرای خیل عظیمی از طبیعت گردان بود . بعضی همگام با طبیعت ، و لی عده ای مخالف با طبیعت ، با قطع درختان و تخریب محیط و ریختن زباله ، جدالی ناخوشایند را با این نعمتهای بی بدیل خداوند داشتند .

البرز سبز مثل همیشه با نظم و وحدت و یکپارچگی ، نظر خیلی ها را به خود جلب نموده بود ، چرا که اعضاء با ظاهر یکدست تیمی ، منظم و در اختیار تیم بودند . لازم بذکر است برنامه این هفته ، جایگزین برنامه کاشت نهال در بیجی کوه که قبلأ اعلام شده بود که به علت بارش برف کنسل شد . همین امر انگیزه ای برای تشکیل این کارگاه آموزشی شد تا بتوانیم با ایجاد محیطی فنی به بازآموزی و اجرای عملی کوهنوردی بپردازیم .

در کنار چشمه آبی ، بر روی برفها ، مکانی را برای صرف صبحانه انتخاب نمودیم . پس از صرف صبحانه از دوستان خواسته شد ، ابزارهای فنی خود را آماده نمایند تا به بحث آموزش بپردازیم . در آغاز کارگاه آموزشی به مسائل گروهی ، رعایت حقوق همنوردان ، طبیعت گردان ، محیط زیست و ... اشاره شد . سپس با آموزش گره ها و کاربرد آنها آموزش را ادامه دادیم . گره هائی همچون سردست ، سردست دوبل ، گره حمایت ، گره بولین ، گره بولین دوبل ، دوسر طناب ، گره هشت و ...

در بخش دیگر آموزش به شناسائی ابزار از قبیل طناب ، کارابین ، یومار و ... پرداخته شد . سپس طریقه تهیه برانکارد در موارد اضطراری برای حمل مصدوم با طناب انفرادی آموزش داده شد .  بعد از این موضوع توسط همنورد خوبمان آقای پیش رویان کارگاه ثابتی مهیا شد ، تا عزیزان نحوه صعود و فرود با ابزار را فرا گیرند . همه دوستان مشغول فراگیری مسائل و طریقه استفاده از ابزار سنگ نوردی و یخ نوردی و کاربرد تکنیکی آنها شدند . بعد از چند ساعت آموزش به آموزش شناسائی کلنگها پرداخته شد . کلنگ کوهنوردی از چند قسمت تشکیل شده است : 1 – بیل چه ، سرتبری ، زومبه ، و تفاوت و یا کارائی کلنگ کوهنوردی را با تبر یخ . کلنگ کوهنوردی را در جامعه کوهنوردان به عنوان پای سوم کوهنورد می شناسند .

سپس به نحوه گام برداری آموزشی میانداری ، عقب داری و سرگروهی پرداخته شد . سپس به نقد و بررسی هائی در مورد مسائل گروهی و اهمیت حضور در جلسات و برنامه های اجرائی گروه ، از تک تک دوستان پرسیده شد . بعد از پیمایش به صورت آزمایشی به محل کارگاه آموزش بازگشتیم و پس از صرف نهار به صورت تیمی به ثبت عکس و لحظه ها مشغول شدیم و مسیر برگشت را ساعت 15 پیش رو قرار دادیم . در حین بازگشت دوباره حلقه دوستی و اتحاد تشکیل شد و حرف دلها دوباره شنیده شد و ساعت 15:30 دقیقه در میدان بختیاری حصار از دوستان خوبمان خداحافظی نمودیم .