بنام آفریننده طبیعت زیبا

گزارش اولین صعود فنی گروه البرز سبز در سال جدید در تاریخ 1392/1/4  به

قله کرچان

آدرس محل اجرای برنامه : استان البرز ، شهرستان آستارا ، کیلومتر 45 جاده چالوس ، روستای کیاسر

در مورد روستای کیاسر بدانیم : تعداد جمعیت روستا 225 نفر ، که در دوران دفاع مقدس هفت شهید گلگون کفن تقدیم خاک وطن عزیزمان کرده . گویش ساکنان منطقه گویش محلی کرجی وگیلکی است . جاده دسترسی به روستا ، 3 کیلومتر به صورت آسفالت با شیب کم ، که در فصل زمستان همراه داشتن زنجیر چرخ برای  دارندگان خودرو الزامیست . دین ساکنین محل اسلام و مذهبشان شیعه است . این روستا با دارا بودن آبشاری زیبا و بلند و همچنین  2 غاربه نامهای آبدره و چالک بستر مناسبی برای طبیعت گردان و طبیعت دوستان می باشد .

روستای کیاسر دارای پایگاه بسیج فعالی است که قادر می باشد جهت مناسبتهای مختلف مذهبی و فرهنگی برنامه اجراء نماید . جا دارد دراینجا تشکر ویژه ای از مسئولین این پایگاه داشته باشم که در ایام تعطیلات نوروزی ، برنامه آشنائی روستائیان با ورزش کوهنوردی را در غالب پیمایش و آموزش در ارتفاعات این روستا ، با حضور اکثر افراد با همکاری گروه کوهنوردی البرزسبز و با اهداء جوایز نقدی به قید قرعه به ده نفر از شرکت کنندگان اقدام نمودند .

معضلات جاده چالوس در ایام نوروز : جاده چالوس مثل همیشه در ایام تعطیلات ترافیک سنگین ، اما به رسم هر ساله در ایام نوروز با افرادی که از استانهای مختلف ، با فرهنگهای گوناگون آمده بودند درگیر بود . عده ای بدلیل خستگی در ترافیک ، از خودروهایشان پیاده می شدند و لابلای ماشینها در حرکت بودند و تعدادی از جوانها با سیاه نمودن  صورتهایشان اسفند دود می کردند و می رقصیدند و موجب شادی مسافران می شدند  و پولی دریافت می کردند و عده ای نیز پشت فرمان خودروهایشان مشغول خوردن تنقلات بودند و زباله هایشان را درون جاده و رودخانه زیبای چالوس رها می نمودند . که با این مشاهدات به این نتیجه رسیدیم که بخش اعظم آلودگی محیط زیست و ناهنجاریها می تواند چنین ترافیکهائی  باشند که ازچند جهت موجب آلودگی و بی نظمی ها که بعدها سازمانهای بزرگ را نیز درگیر خواهد کرد همانند راهنمائی و رانندگی ، نیروی انتظامی ، محیط زیست ، منابع طبیعی ، هلال احمر ، دادگستری ، استانداری ، فرمانداری ، آب و فاضلاب ، بخشداری ، بهداشت و درمان و.....

مسائلی همانند : روشن بودن خودرو در دقایق طولانی که خود درآلودگی هوا نقش زیادی دارد . ایجاد محیطی ناخوشایند بر اثر ریختن زباله ، بعد از ترافیک ، کم شدن تحمل رانندگان در زمان ترافیک و بعد از نجات از ترافیک و سرعتهای غیر مجاز و جان باختن کودکان ، سالمندان و خانواده ها و سلب آسایش ساکنین و بیمارانی که در حاشیه این جاده زندگی می کنند و ... از مسئولین و دوستانی که در امر خدمت رسانی عموم نقش دارند و مخاطب این گزارش هستند تقاضا داریم در جلسات تاُمین استان که اکثر مسئولین رده بالا حضور دارند عنوان نمایند ، بلکه راهکاری باشد برای رفع چنین مسائلی در کل کشور، تا ایرانی آباد و آزاد داشته باشیم .

شرح صعود : بعد از ظهر روز سوم فروردین طبق هماهنگی های انجام شده با کمیته محترم فنی گروه آقای پیش رویان و دوست وهمنورد خوبمان آقای بهزاد فتحی (محبی ) کرج را به سمت جاده چالوس ترک نمودیم . خلاصه بعد از ترافیک سنگین موجود ، شب به روستای کیاسر رسیدیم ، در آنجا همنوردمان آقای میثم مؤمن کیائی که از بستگان اینجانب نیز هستند برای همراهیمان در این صعود منتظر رسیدن ما بودند . بعد از صرف شام و استراحت ساعت 6 صبح روز چهارم فروردین از یال جنوبی ، قسمت شمال شرقی روستا به سمت قله به راه افتادیم ، نفرات شرکت کننده دراین برنامه : مهران کیان ، بهزاد محبی ، میثم مؤمن کیائی  بودیم ، هوا نیمه ابری بود خبری از برف در قسمت صخره ای حوضه چال نبود .

با شیب کاملاَ تند و صخره ای روبرو بودیم ، در لابلای صخره ها مرغهای کوهی زیبائی مشغول نغمه سرائی و پرواز بودند . ساعت 8:30 دقیقه در ارتفاع 3100متری قله حوضه چال بودیم ، بعد از صرف صبحانه به سمت قله به راه افتادیم . برفهای پودری به سرعت همراه با وزش باد مشغول سفید پوش کردن محیط اطرافمان بودند ، بعد از دقایقی ، بارش تگرگهای درشت آغاز شد ، در منطقه چشمه چمن حوضه چال ، برف قابل توجهی بود که کاملاَ سفت و یخ  بسته بود وهمین امر باعث می شد درون برفها فرو نرویم . در منطقه پائین گل حلوی مسیر یخی بود که مجبور شدیم ، از گلنگ کوه استفاده کنیم ، با حوصله پله هائی برای تردد آماده می شد ، با دشواری زیاد به گل حلوی رسیدیم . مسیر پرشیب جنوب قله را درحال سپری بودیم ، که عقابی زیبا از بالای سرمان مسیر جنوبی را پیش رو داشت . به منطقه صندوق چال رسیدیم ، ناگهان کولاکی غیر منتظره ، غافلگیر مان کرد ، با پشتیبان تیم آقای پیشرویان در تماس بودیم ، وضعیت گزارش شد ، که ایشان احتیاط را شرط اول  و لازمه صعود دانستند و انرژی مثبتشان دلگرمی ما برای صعود در آن شرایط بودند . هر چقدر بالاتر می رفتیم  وضعیت سخت تر و استرس ما را بالا تر می برد ، در چندین مرحله صعود های پیشینمان به این قله ، چنین سختی کاری مشاهده نشده بود ، همنوردانم هردو بدلیل عینکی بودنشان و یخ زدگی شیشه عینکها ، گاهأ قدرت دیدشان به صفر هم می رسید .

چند قدمی قله لابه لای صخره های کوتاه پناه گرفتیم ، حالت عمومی دوستان پرسیده شد و با نظر جمع با همه دشواری ها ساعت 11:50بر روی قله کرچان ایستادیم و با تماس تلفنی با آقای پیشرویان همزمان سرود ای ایران را سردادیم . به علت شرایط سخت طوفانی قادر به تهیه عکس و فیلم نبودیم . نکته جالب شدت سرما به حدی بود که سبیلهای همنوردمان آقای محبی کاملاَ یخ بسته بود و گویا و شاهد ماجرای صعود ما بود ، برفها با شدت تمام به لباسهایمان می چسبیدند و جدا نمی شدند ودر مسیر بازگشت در گرده قبل از قله توانستیم عکس و فیلم تهیه کنیم  و در ساعت 13 به قله حوضه چال رسیدیم و 13:50 دقیقه در منطقه قهوه خانه ، که شکارچیها نامگذاری کرده بودند مشغول استراحت و صرف ناهار شدیم . سپس مسیر صخره ای بالای آبشار چینه را پیش رو قرار دادیم و از مسیر کبود تپه ، بالای سرین چال ، یال کوه را به سمت جنوب ، بند سرک طی نمودیم و در ساعت 16 بر روی یکی از پشت بامهای گلی روستای کیاسر حلقه زدیم  و به نقد و بررسی برنامه اجراء  شده پرداختیم و پایان یک صعود خوب  و فنی را اعلام نمودیم .

در پایان برای همه همنوردان خوبم در مجموعه فرهنگی ورزشی البرز سبز در سال جدید صعودهای بی خطری را آرزو می نمایم .