بنام خالق یکتا

گزارش برنامه بازدید از دشت بهشت سیجان وقله چشمه شاهی درتاریخ1392/02/13

روز جمعه نفراتی که در برنامه شرکت کردند: مهران کیان ، مهرعلی پیشرویان ، مهران پیشرویان ، حامد محمدی ، بهزاد فتحی ، آزاد صدغی ، علی توکل ، عرشیا توکل ، بهنام توکل ، محمد مرادی زاد ، جواد مولائی ،صدیقه مرتضوی ، مهدیه پیشرویان ، زینب پیشرویان ، مریم مؤمن کیائی ، محدثه کیان ، مطهره کیان ، ناهید بکائیان ، فاطمه  بکائیان ، زهرا جعفریان ، مونا جلالی ، سحر توکل ، سیمین اسکندری ، سیما اسکندری ، سایه ابوالحسنی ، مبینا باقری ومریم قره داغی .

برنامه با فراخوانی که در روز سه شنبه اعلام شده بود ،تعدای از دوستان در ساعت مقرر با وجود تذکر های مکرربا تأخیر حضور پیدا کردند .ساعت 6:20 دقیقه کرج را به سمت روستای سیجان ترک نمودیم ،برنامه به صورت دیدار و بازدید خانوادگی وتمرین اعضاءفنی بودساعت 7:20 دقیقه به روستای سیجان رسیدیم، از همه دوستان خواسته شد به صورت منظم وستونی از جاده خاکی جنوب روستا به سمت شمال شرق سیجان حرکت خود را ادامه دادیم  در حین گذرمان به پلی زیبا رسیدیم که آب صاف  وخروشانی در زیر آن جاری بود،بعد از پل از تمامی دوستان خواسته شد که به مسائل نظم در گروه ،کمک به همنوردان جدید وهمکاری با عوامل اجرائی گروه سرلوحه کار خویش قرار دهند. براه خود ادامه دادیم ،چشم اندازی زیبا از طبیعت ودر کنار آن کره اسبی دیدنی  وخارق العاده همه دوستان را به وجد آورده بود ،به مسیری رسیدیم که شیب کمی داشت ، ما هم مشغول ثبت لحظه ها بودیم ،لاله های سرخ وزرد همه جا را فرا گرفته بودند منظره ای زیبا بود در کنار ما همنورد خوبمان خانم جلالوند باتفاق چند تن از دوستانشان مسیر کنار رود خانه را ادامه می دادندساعت 8 صبح به دره ای رسیدیم که مقدار کمی آب از آن جاری بود تعدادی از همنوردان گروه خانه در آنجا مشغول صرف صبحانه بودند توسط سرپرست برنامه همه استراحت کوتاهی داشتند ولباس های اضافه را کم نمودند براه خود ادامه دادیم تپه اولی سمت چپمان را به سمت جاده خاکی حرکت نمودیم بدلیل فراوانی چای کوهی به همه دوستان فرصت داده شد جهت جمع آوری اقدام نمایند بعد از اندک زمانی به جاده خاکی رسیدیم. دوباره حرکت ستونی شکل گرفت افراد کم سن وسال توسط جوانهای پر شورحمایت می شدند حتی بعضی از جاها از جان خود مایه می گذاشتندتا کودکان آسیب نبینند،پایان جاده خاکی دره زیبای دشت بهشت از کنار رودخانه آغاز می شد گل وگیاهان زیبا اطراف ما را تزئین کرده بودند،درختان بلند بید وسپیدارکنار رودخانه یک ویوی کاملی را برای تصویر برداری مهیا نموده بود ،بعداز گذشتن از جوبی کوچک به گوسفند سرا رسیدیم دوبار باز هم حرکت ستونی به نزدیکهای کلبه کوچک رسیدیم که در قسمت جنوبی آن زیر درختان بید مشغول استراحت وصرف صبحانه شدیم ،افراد مختلفی در طبیعت حضور داشتند در کنار آنها دوستان کوهنورد شهریاری باز هم کار زیبای فرهنگیشان در راستای پاکیزه گی طبیعت قابل ستایش بود چرا که این عزیزان در فروردین ما در دره پورا نیز چنین کار خوب را اجرا نمودند بیائیم در کنار این عاشقان  همراه وهمگام در حفظ طبیعت کوشا باشیم. ساعت 10 صبح از کلیه آقایان گروه خواسته شد در غالب یک تیم فنی به ارتفاعات جهت تمرین به سرپرستی آقای پیشرویان صعودی داشته باشند ومابقی دوستان که اکثراَ خانواده بودند به سرپرستی آقای حامد محمدی مشغول جمع آوری گیاهان داروئی وسبزی های خوراکی شدند نکته جالب این بود امسال برخلاف سال گذشته دشت بهشت فاقد ساقه ریواس بود فقط برگهای سبزش طبیعت را سر سبز کرده بود چرا که ریواس یکسال ساقه می زند وبذر پاشی می کند ویکسال هم بدون ساقه تمام نیرو را جمع می کند برای تشکیل گل وساقه  برای سال بعد.ساعت 12:50 دقیقه  اعضاء تیم فنی به دیگر دوستان ملحق شدند مشغول استراحت وصرف ناهار شدیم . بعداز صرف ناهاردر ساعت 14:30 دقیقه بعداز پاکسازی اطرافمان از زباله ، دوباره از همه همنوردان خواسته شد به صورت ستونی منظم و همراه با ضوابط گروه مسیر برگشت را پیش رو قرار دهند دوباره مواظبت از کودکان کار مهم ما شد شیب تند پاکوبه جنوب جاده خاکی  استرس همنوردان را بالا می برد با کمک اعضاء فنی وبا تجربه همه دوستان در صحت وسلامت به محل شروع برنامه رسیدیم دوباره چهره خوب وخندان آقای غلامی راننده میدل باس که انتظار ما را می کشیدبعداز سوار شدن به خودرو وجابجا شدن همه دوستان، توسط اینجانب خداقوت گوئی به همه همنوردان صورت پذیرفت. در ساعت 16:45دقیقه روستای سیجان را به مقصد کرج ترک نمودیم ودر ساعت17:30دقیقه جلوی مسجد جامع کرج از همه همنوردان خوبمان خداحافظی نمودیم.

اطلاعاتی در مورد دشت بهشت سیجان وقله چشمه شاهی:

در 35 کیلومتری جاده چالوس واقع شده و در تنگه ارنگه جا  دارد. روستاییان قله چشمه شاهی را سکین چال هم می نامند که از قله های اطراف این روستاست و قله های دیگر اطراف آن شامل چاکک، بزرگ تخته، چهل دختران، پهنه سار، شاه دژ و ملک شاه  می باشند.

به نقل از یکی از سایتهای گردشگری، سیجان تغییریافته کلمه سیگان است که نقطه مقابل روستای سنگان می باشد که هم از نظر واژگانی و هم از نظر مکان استقرارچون درست در قرینه روستای سنگان است به این نام نامیده می شود، یکی در شرق پهنه سار و دیگری در غرب آن.

پوشش گیاهی منطقه:

درختان بید ، صنوبر، گردو در کف آبراهه ها و دره ها فراوان است. درختچه ها از نوع زرشک ، زالزالک ، شیرخشت ، رز وحشی و بادام تلخ است. بوته ها از نوع گل ماهور، شیرسگ ، گون ،  چند گونه گراس  و  ریواس می باشند.