بنام یزدان پاک

گزارش صعودبه قله 4850متری علم کوه در تاریخ11 الی 12مهرماه1392

این برنامه بنابه دعوت گروه کوهنوردی پورا صورت پذیرفت برنامه با هم اندیشی کارگروه فنی گروه البرزسبزتصویب شد ونفراتی همچون آقایان :مهرعلی پیشرویان ، مهران کیان وخانم ناهید بکائیان در کنار اعضاءتیم کوهنوردی پورا بنامهای امامعلی رحیمی ،مرضیه معظمی ،مجتبی شریفی  ،پیام کاظمی ، خسرو دربان قرار گرفتند وروز پنج شنبه وعده دیدار ساعت 14در میدان کرج بود ،خودروئی که قرار بود زحمت انتقال دوستان را بکشد ون سبز رنگی به رانندگی آقای فریدونی بود ،برنامه با نیم ساعت تأخیر شروع شد تمامی کوله هادرقسمت باربند سقف خودرو قرار گرفتند و کرج را به مقصد علم کوه ترک نمودیم.

کمی در مورد موقعیت جغرافیائی علم کوه بدانیم ،این کوهستان به صورت حصار های بلندتوسط قلل مرتفعی بالغ برچهل قله تشکیل شده است ،قله هائی همچون:  خشلی 3311،کرماکوه4020،پسنده کوه4000،سیاه کمان 4472،کلاچبند4480، چالون 4576، سیاه لت 4200، سیاه سنگ4604،  زردگل4231، مرجیکش4580، شاخک4780،  خرسان شمالی 4680، خرسان میانی4620، ویران کوه 4608 ،خرسان جنوبی 4620،شانه کوه 4465،تخت سلیمان 4659، دندان اژدها،سیاگوگ جنوبی ،سیاه گوگ شمالی ،میش چال ،رستم نیشت ، میشور ، کالاهو، قلل هفت خان ،ستاره ،مناره ،گردون کوه ، لشگرک بزرگ ،لشگرک کوچک و چندین قله دیگر .....

ساعت 21 در تاریکی شب بعداز عبور از جاده خاکی بعداز کلار دشت به رودبارک وسپس به مجتمع فدراسیون کوهنوردی در منطقه ونداربن رسیدیم ،سرپرست ولیدر تیم آقای رحیمی بودند که تمامی هماهنگیهای لازم را برای اقامت دوستان انجام دادند ،لازم بذکر است جای خالی چنین فضائی را در استان خودمان یعنی البرز حس می کردیم کار بسیار زیبا وبه روزی بود ،خلاصه شب را در مجتمع سپری نمودیم وساعت 5:30 دقیقه صبح جمعه مجتمع را به مقصد تنگه کلو با شرایط دشوار جاده خاکی توسط یکدستگاه نیسان ترک نمودیم ساعت 6:30 دقیقه به انتهای جاده رسیدیم وحلقه ای تشکیل شد وآقای امامعلی رحیمی سرپرست ،سرقدم وراهمنا ،آقای پیشرویان میاندار وبنده عقب دار وعکاس به کمک آقای شریفی بودیم ،گذر از کنار دره ای عمیق  وپر آب  چیدمان زیبای صخره های بلند اطرافمان طراوت خاصی را به این صعود داده بود ،با عبور از کنار برفهای انبوه میان دره ها وپیمایش دو ساعته به حصار چال رسیدیم ،هراز چند گاهی استراحتی کوتاه چاشنی صعودما می شد به دو راهی گوسفند سرای احسان رسیدیم که سمت چپ به یخچال خرسان می رفت و سمت راست به طرف تخت مرجیکش می رسید ،مسیر سمت راست را به سوی مرجیکش در دستور کار قرارگرفت ،راهمان را ادامه دادیم بعداز یکساعت به تخت مرجیکش رسیدیم ارتفاع در آنجا 4214 متر گزارش شد در حین صعودمان جاذبه های زیست محیطی خوبی ما را سر گرم خود کرد به طور مثال دسته ای از مرغ کوهی و کمی بالاتر در اطراف قله مرجیکش گله بزرگی از بزکوهی توجه همه ما را به خود جلب کرد وحتی باعث شد دقایقی را سرگرم عکس گرفتن از آنها شویم ،ساعت 10 بعداز استراحتی کوتاه براهمان ادامه دادیم و در حین صعود  دیواره های خرسانات سمت چپ ما بود با صعود قله مرجیکش سمت چپ را پیش رو قرار دادیم یکی از نفرات تیم بدلیل علائم ارتفاع زدگی با صلاحدید سرپرست از ادامه صعود جاماند ،قله شاخک روبروی مسیر ما چشم نوازی میکرد ،هوا روبه کاهش پیش می رفت  تا جائی که مجبور شدیم از پوشاک گرم استفاده نمائیم ،نکته جالبی که برای ما حائز اهمیت بود سرقدمی آقای رحیمی که روبه جلو حرکت می کرد وبا نگاه های ریز گوشه چشمی همه را زیر نظر داشت ،چون از پیشکسوتان صعودهای بلند هیمالیا نوردی کشور می باشد وبرای استانمان برگ زرینی هستند و این صعود مشترک ما بیشتر کسب تجربه از آموزه های این استاد گرانقدر بود که نصیب ما شد. هر چه که بالاتر می رفتیم وزش باد شدید وهوا سرتر می شد خلاصه در ساعت 13:30 دقیقه توانستیم به صورت گروهی برفراز قله 4850متری علم کوه به ایستیم وبا افتخار سرود ای ایران را جراءنمائیم  وثبت عکس وبنا به نظر سرپرست ارتفاع کم نمودیم ،در ساعت 15:10 دقیقه به مرجیکش بازگشتیم که به صورت خیلی نزدیک با گله بزکوهی مواجه شدیم وحتی توانستیم مستند کوتاهی را برای رؤیت شما سروران تهیه نمائیم ،بعداز این کار بهمراه یک نفر از همنوردانی که در منطقه باقی مانده بود مسیر تنگه گلو را پیش رو قرار دادیم  ساعت 18 به خودرو رسیدیم و با تشکیل حلقه اتحاد به نظرات وگفته های دوستان پرداختیم وپایان برنامه فنی اعلام شد و مسیر سنگلاخی را به مقصد مجتمع را آغاز کردیم که اندازه یک صعود، سختی را تحمل کردیم،آنهم پشت نیسان وساعت 19:30 دقیقه به مجتمع رسیدیم وبعداز استراحتی کوتاه و خوش وپشی با دوستان همنورد کشور چک و خدا حافظی از این عزیزان ،ونداربن را به مقصد کرج ترک نمودیم و در ساعت 24با وجود یکطرفه بودن جاده  به کرج رسیدیم واز دوستان خوبمان خداحافظی نمودیم .

محصول این صعود :

بدست آوردن دوستانی بی ریا وبا صفا که بودن با هرکدام از این عزیزان سعادت بزرگی خواهد بود ،بدست آوردن تجربه از دوعزیز هیمالیا نورد آقای رحیمی وخانم معظمی وبدست آوردن نشاط وآرامش روحی در کنار جوانان خوش ذوق وسلیقه همچون :مجتبی ،پیام وخسروی عزیزو انرژی های مثبت دوهمنورد خوبمان آقای پیشرویان وخانم بکائیان که یارای ما دراین صعود زیبا بودند.

در پایان ضمن تشکر از مدیریت واعضاءمحترم گروه پورا که ما را قابل دانستند ودر این صعود پذیرفتندکه همراهشان باشیم و گزارشم را جهت احترام به مقام پیشکسوتان و با تجربه ها  با جمله ای به پایان می برم :

«در خانه ای که بزرگی کوچک شود ،هیچ کوچکی بزرگ نخواهد شد»