به نام خالق بی همتا

نواحی کوهستانی در فصول مختلف سال مکانی مناسب برای گردشگران طبیعت تلقی می شود تا ساعاتی را به دور از هیاهوی شهر در دامنه های خوش آب و هوا سپری کنند.

بعداز ظهر روز پنج شنبه طی پیامکی از طرف سرپرست گروه، آقای کیان از چگونگی برنامه با خبرشدیم بعد از هماهنگی با دوستان روز جمعه ساعت 6:30 دقیقه از جلوی ایران فیلم میدان آزادگان به سمت آبشار خور واقع در جاده چالوس حرکت را آغاز کردیم  بعد از عبور از پیچ و خم جاده زیبای چالوس از طریق خروجی خوزنکلا به روستای خور رسیدیم. واژه خور مخفف خورشید است، روستای خور با ارتفاع تقریبی 2800 متر از سطح دریا در دامنه غربی قله پهنه حصار واقع شده.

عزیزان همنوردی که در این برنامه آموزشی با ما همراه بودند: آقایان مهرعلی پیشرویان، مهران کیان، پاشا امیری، حسین بیگی، تقی اسماعیلی، مرتضی محمدی، علی عباسعلی نژاد، علی مکاری، محسن جمالی و خانمها: رفعت موسوی، ناهیداسماعیلی، زینب جاوید، هستی خلج، هدیه السادات مژگانی، هاجرکیانی

آبشارها از جمله چشم نوازترین مناظر در طبیعت هستند و طرفداران خاص خود را دارد که ساعتهای زیادی را به تماشای این پدیده زیبای طبیعی اختصاص می دهند. در زمستان نه به خاطر دیدن فرود آمدن موج های آب از بالای سنگ ها، فواره های آب و چرخش خروشان بلکه برای دیدن کوههای یخی که در این آبشارها به واسطه یخ زدن آن به وجود آمده است نظر خیلی ها را به خود جذب می کند. وقتی در کنار یک آبشار یخی بایستید بعید نیست که احساس کنید زمان متوقف شده است چرا که آبشار نمادی از جنب وجوش و خروش است، بدون هیچ حرکت و صدایی در کنار شما ایستاده است،انگار که طبیعت در قاب رفته باشد. بد نیست بدانیم چگونه آبشار به یخشار تبدیل می شود. در آبشارها، مولکول ها پیوسته در حال حرکت روی یکدیگرند و تمام آب به طور یکنواخت سرد می شود و امکان رشد بلور در یک نقطه کاهش می یابد. اگر دمای زیر صفردرجه و برودت هوا برای مدت طولانی ادامه پیدا کند مولکول های سرد شده و کم حرکت با تجمع در کنار صخره ها تشکیل یخ را آغاز می کنند، به این ترتیب آبشار شروع به یخ زدن خواهد کرد.

در ساعت 7:30دقیقه از خودروی گروه پیاده شدیم سپس ورزش سبکی جهت آماده شدن افراد انجام شد. هوا مساعد و آفتابی بود. بعد از نرمش در یک نظم ستونی حرکت به سمت آبشار را شروع کردیم به قول آقای پیشرویان بهتر است همیشه نظم را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم تا موفق باشیم. در مسیر حرکت در یکی از پیچ های دره خور نمای آبشار از دور نمایان بود، زیبایی آن ستودنی بود قندیل های آویزان بالای آبشار چشم نوازی می کردند. صدای جوی آب، سمفونی زیبای برف در زیر پا و آواز زیبای چرخ ریسک که نوید بهاری دل انگیز را می داد زیبایی طبیعت را به رخ بیننده می کشاند. بعد از یک ساعت پیاده روی آرام در طبیعتی زیبا به آبشار خور رسیدیم. به گفته دوستان جاده پاکوب روستا تا آبشار در فصل تابستان سر سبز و پوشیده از درختان آلوچه و آلبالو می باشد. در ساعت 9 صبح در زیر صخره نزدیک آبشار بساط صبحانه را پهن کردیم و غذایی خوردیم سپس آموزش یخ نوردی توسط آقای کیان و آقای پیشرویان شروع شد. در این آموزش با وسایلی چون پیچ یخ، کارابین، کلنگ، تبریخ، یومار، اسلینگ آشنا شدیم. آقای پیشرویان توسط پیچ یخ کارگاه ثابت درست کردند وتوسط طناب با حمایت آقای کیان یخ نوردی را عملأ آموزش دادند. آموزش بعدی عبور از مناطق صعب العبور یخی و شیب دار بود. ابتدا توسط یومارثابت یک کارگاه ایجاد کردند بعد از آن با حمایت همنوردانمان و استفاده از یومار متحرک آموزش صعود را تک تک عزیزان انجام دادند. بعد از آموزش و گرفتن عکسهای یادگاری توسط دوستانمان و کمی سرسره بازی در ساعت 1:20دقیقه به سمت روستای خور حرکت کردیم. در ساعت 2 توقف کوتاهی برای صرف ناهارداشتیم که یک کلبه برفی نظر همه را به خود جلب کرد. در ساعت سه به خودروی گروه رسیدیم که به خاطر برودت هوا و طوفان برف موفق به زدن حلقه دوستی نشدیم. در راه برگشت شیطنت بعضی از دوستانمان باعث شد گذر زمان را متوجه نشویم، بساط خنده و شادی برپا بود این هم  پایان یک روز آرام در کنار طبیعت زیبا، در ساعت چهار از دوستانمان در میدان آزادگان خداحافظی کردیم . درپایان برای همه عزیزانمان آرزوی هفته ای پربار همراه با سلامتی از خداوند منان خواستارم ، موفق باشید.