بنام خالق کوهها

گزارش صعود به قله پورا از جبهه ی شمالی در تاریخ1393/02/05

این برنامه توسط مدیر فنی تیم پیشنهاد شد ودر دستور کار قرار گرفت ،جمعه ساعت 5:30 دقیقه صبح با تأخیر 15 دقیقه ای یکی از دوستان مسیر جاده سرسبزچالوس را به مقصد روستای ارنگه از آدران را در پیش رو قرار دادیم .بهار طراوت سبزه ها وگلهای زیبایش دل هر بیننده ای را به وجد می آورد،از جاده ارنگه درحال حرکت بودیم گوشه کنارها پراز زباله بود ،بخش اعظم این آلودگیها کیسه های پلاستیک رنگی بود که به بوته های موجود چسبیده بودند ، درذهنم برنامه پاکسازی این منطقه راپیش بینی می کردم ، خلاصه ساعت 6:10 دقیقه به روستای مورد نظر رسیدیم قبل از حرکت نرمشهای کششی وگرم کردن بدن را به مدت 5 دقیقه انجام دادیم، سپس ترکیب تیم مشخص شد ، بنده سرپرست برنامه بودم ، سرقدم نادر بنفشه ، مدیر فنی آقای پیشرویان، میاندار آقای حسین بیگی ، عقب دار وعکاس آقای پاشا امیری ، محیط زیست آزاد صدغی وبقیه نفرات نیز طبق شماره های اعلام شده در جای خود قرار گرفتند، نفرات شرکت کننده آقایان: مهرعلی پیشرویان ، نادر بنفشه ، آزاد صدغی ، خلیل محمودی ، مرتضی محمدی ، حسین بیگی ، مهدی اله مرادی، پاشا امیری، مجید فصیحی ، علی مکاری وبنده مهران کیان وخانمها: ناهید بکائیان ، هستی خلج ، بهناز امیری وهاجر کیانی.

حرکت منظم ستونی وتوصیه های قبل از اجرای برنامه نوید صعود خوب ومهیجی را می داد، یال شمالی مشرف به قله 3019 متری پورا را استارت زدیم ، سرقدمی وریتم خوب گام برداری آقای بنفشه تعادل حرکت را بین نفرات قدیم وجدید ایجاد کرده بود ، گام برداشتن از دشت پراز جوانه های آویشن کل فضا را عطر آگین کرده بود، کمی بالاتر برروی تک درخت نسترن مشغولی زاغکها برای ساخت لانه وتشکیل زندگی عاشقانه اشان جالب به نظر می رسید ، کمی آنسوتر گله بزرگ دام محلی ها وصدای گوسفندان در کنار بره هاوسگ گله، هم همه ای را براه انداخته بود، گرده اول را گذراندیم، همچنان روستاهای زیبای ارنگه ، جی ، گوراب در لابلای درختان پر شکوفه ،آرزوهایی را در دلهایمان  می پروراند که ای کاش شهرهای ما نیز اینقدر فضای سبز دل انگیزی داشت.هرچه قدر بالا تر می رفتیم سربالائی تند تر وانرژی ها تحلیل می رفت ، تذکراتی به افراد درحال صعود داده می شد که در حین حرکت بیش از حد صحبت نکنند تا انرژی بیشتری داشته باشند ، این کار ما انگار مجید فصیحی رادر قفس حبس کرده بودیم، در قسمت شمال غربی برروی  یال روباهی در حال گریز بود و شاکی از حضور ما و حتی راضی نبود پشت سرش را نگاه کند، حق داشت چون سروصدای ما باعث می شد جفتش صدایش را نشنود یا اینکه آن هم در سمت دیگری در حال گریز بود ، تقاضای بنده به مخاطبان گزارش که به کوهستانها برای صعود می روند اینست که از اجرای آوازهای همگانی وسروصدا برای جلو گیری از تغییر رفتار در اکوسیستم کوهستانها خوداری نمایند، خلاصه ساعت 9 در قسمتی همواربرای استراحت وصرف صبحانه توقفی داشتیم، گروهی بروی یال غربی درحال حرکت بودند مانیز بعداز استراحت با همان چیدمان براهمان ادامه دادیم ، پشت سر مارا قله های زیبا احاطه کرده بودند ، قله هائی همچون : لیچه ، پهنه حصار، شاه دژ ، منار ، کرچان ، ونتار ، خان کهار ، کهار بزرگ وناز ، پیله و در دور دستها شاه کرم به چشم می خورند .

با دشواری فراوان ساعت 11:30 دقیقه بربلندای قله پورا ایستادیم وجاودانه صعودمان را با تهیه عکس وگزارش تصویری ثبت نمودیم ، آقای امیری همه دوستان را با شیره وبرف میهمان نمودند وآقای بیگی نیز با هندوانه کام همگی را شیرین ساختند، بعداز 45 دقیقه ایستادن بر روی قله مسیربازگشت را ازهمان مسیر رفت با رعایت نکات ایمنی صعود ادامه دادیم ودر ساعت 13:45 دقیقه علی رغم درد کمر آقای پیشرویان به کنار درختان سرسبز و آب جاری رسیدیم وساعتی را برای صرف ناهار به میزبانی آقای محمودی گذراندیم وپس از ناهار در ساعت 16:45 دقیقه کنار خودروبودیم وحلقه اتحاد تشکیل دادیم وهرکسی جمله ای را به زیبائی بیان نمود وسوار بر خودرو شدیم و در روستای پورکان آقای اله مرادی دوستان را با بستنی میهمان نمودند ودر ساعت 17:40دقیقه با اسرار و دعوت آقای بهزاد فتحی در محله بیلقان با سر و وضع خاکی در منزلشان دیداری تازه نمودیم وساعت 18:25 دقیقه در شهر کرج از دوستانمان خداحافظی کردیم .

«بیائیم برای حفظ وتوسعه پایدارکوهستانها از اجرای هرگونه طرحهای عمرانی جلو گیری نمائیم.»