بنام خدا

گزارش اول:

گزارش صعود به قله سی چال در تاریخ 1393/03/30

گاه یک سنجاقک به تو دل می بندد و تو هر روز سحر می نشینی بر لب حوض تا بیاید از راه ، از خم پیچک نیلوفرها روی موهای سرت بنشیند یا که از قطره آب کف دستت بخورد ،گاه یک سنجاقک، همه معنی یک زندگی است.

قله سی چال جزء قلل البرز مرکزی در شمال استان تهران می باشد. قله ای به ارتفاع 3730 متر بر فراز پیست بین المللی اسکی دیزین می باشد. از سمت شمال به گردنه دیزین و از سمت جنوب شرق به قله آهنگرک و از سمت جنوب به قله صندوق چال می رسد. روز چهارشنبه 1393/03/30 طی پیامکی از طرف سرپرست گروه آقای کیان از چگونگی برنامه با خبر شدیم. قله سیچال بر فراز پیست اسکی دیزین. همنوردان شرکت کننده در این برنامه آقایان: مهران کیان، حسین بیگی ، نادر بنفشه ، پاشا امیری، مرتضی محمدی ، علی عباسعلی نژاد، مجید فصیحی، فراز ناطقی راد ، رضا باقری،ارشیا کیانی، خانمها: زینب سلگی ، هستی خلج، هاجر کیانی

طبق برنامه همگی رأس ساعت 5:30 دقیقه در مسجد جامع کرج حضور بهم رسانیدند به استثناء خودم و برادرزاده ام که بعد از 5 دقیقه تأخیر همراه گروه شدیم. خودرو به سمت دیزین حرکت خود را آغاز کرد . شنیدن صدای رودخانه در سکوت صبحگاهی هر انسانی را به وجد می آورد. جاده سبز و زیبا و پر پیچ وخم جاده چالوس را که هیچ وقت تکراری نمی شود را پیمودیم بعد از عبور از گچسر به منطقه دیزین رسیدیم. تا ارتفاع 2450 متری منطقه را با خودرو طی کردیم. سپس مقدمات صعود فراهم شد. سرپرست برنامه آقای عباسعلی نژاد، سرقدم آقای بنفشه ، میاندار آقای بیگی، عقب دار آقای امیری، به توصیه ی سرپرست برنامه نرمش صبحگاهی را انجام دادیم و بعد از آماده کردن کوله ها در ساعت 8:10 دقیقه حرکت خود را آغاز کردیم. در امتداد پیست اسکی مسیر پاکوب را ادامه دادیم و در ساعت 9 صبح بساط صبحانه خالی از رنگ و ریا مهیا شد. بعد از صرف صبحانه و یک ساعت کوه پیمایی ضمن استراحتی کوتاه آقای کیان برنامه آموزش کوهنوردی را ارائه دادند. صحبتها در باره استاندارد بودن کوله ها و هم چنین چیدمان کوله بود. اینکه چگونه وسایل خود را در کوله بچینیم که به مهره های کمر آسیب وارد نشود. دوباره به حرکت ادامه دادیم هر چه بالا تر می رفتیم نفس کشیدن سخت تر می شد. اما با کمک عزیزان مخصوصا سرپرست برنامه حرکت آسانتر می شد. در مسیر صعود، قله سیچال درست در مقابل ما قرار داشت و اگر به سمت چپ خود نگاه می کردیم قله دماوند از دور خودنمایی می کرد . به نقاب برفی در نزدیکی قله رسیدیم. آموزش بالا رفتن از نقاب برفی با کلنگ و همچنین کنترل توسط کلنگ هنگام سر خوردن دستور کار برنامه قرار گرفت. همه عزیزان این آموزش را به نحو احسن انجام دادند. سپس ساعت یک بر فراز قله سیچال سرود ملی ایران را یک صدا سر دادیم و بعد از گرفتن عکس یادگاری دوستان مشغول چیدن سبزی کوهی شدند. هوا امروز به لطف خدا یاریمان کرد  و ما صعود خوبی را تجربه کردیم.از گردنه دیزین فرود را آغاز کردیم در ساعت 2 توقف کوتاهی برای ناهار داشتیم. سپس هوای ابری و بارش تگرگ همنوردان را وادشت تا لباسهای گرم و پانچوهای رنگی خود را به تن کنند. در هنگام بازگشت به توصیه سرپرست برنامه آموزش سرقدمی توسط خانمها انجام گرفت. بالاخره به پای خودرو رسیدیم و در قسمت پیست اسکی آموزش گیاهان دارویی توسط آقای کیان انجام شد. بعد سوار خودرو شده و به سمت میدان کرج حرکت کردیم. ساعت 5:30 دقیقه در میدان آزادگان از دوستان خداحافظی کرده و هفته پر باری را برایشان آرزو کردیم. البته ناگفته نماند که جای همنوردمان آقای پیشرویان در این برنامه خالی بود. برای ایشان آرزوی سلامتی داریم.لازم بذکر است آقای پیشرویان به نمایندگی از گروه البرزسبز در صعود سراسری در منطقه سیالان الموت ،بمناسبت سالگرد مرحوم آزاده حاج آقا ابوترابی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی صعود پر افتخاری را داشتند که این صعود را به ایشان وهمنوردان البرزسبز تبریک وتهنیت عرض می نمائیم.

«خداوند تنها روزنه امیدی است که هیچگاه بسته نمی شود.»

تهیه گزارش: هاجر کیانی

گزارش دوم:

به نام حضرت حق

ساده اند وساده می میرند                  بر زمین سرنهاده می میرند

ولی تو مثل کوه محکم باش              زیرا کوه ها ایستاده می میرند

گزارش صعود سراسری و کشوری بمناسبت سالگرد سرور آزادگان ایران زمین مرحوم ابوترابی به قله سیالان از مورخه 28 لغایت 30 خرداد سال 1393متشکل از 15 استان کشور

قله سیلان در استان قزوین ودر دره تاریخی الموت قرار دارد از سمت شمال به دریا سر جاده دوهزار تنکابن جنوب به روستای هنیز الموت شرق به روستای وناش وغرب به یال قله خشچال راه دارد ارتفاع قله 4250  متر در زمستان به دلیل سخت بودن مسیرش کمتر صعود می شود ودر تمام دامنه های قله سیالان گیاهان داروی فراوان یافت می شود . در قسمت جان پناه موبایل آنتن ندارد .

هر سال بمناسبت سالگرد رحلت ابوترابی یک صعود سراسری برنامه ریزی و اجرا می شود امسال هم از دوهفته قبل فکس با عنوان استان البرز برای اینجانب زده شد که برنامه صعود در آن ذکر شده بود ، پس از هماهنگی با آقای کیان و دیگر همنوردان خوبم قرار بر این شد به عنوان نماینده استان البرز والبرز سبز  به این منطقه اعزام شوم در این صعود همگی از مدیران و مربیان مجرب کوهنوردی حضور داشتند و خاطرات گذشته را برای اینجانب تداعی می کرد .

قرار شد من از کرج مستقیم به روستای هنیز الموت که در جنوب قله سیالان قرار بروم وبه بقیه نفرات ملحق شوم ، ساعت 19:30 دقیقه به محل قرار رسیدم از استان البرز تنها بودم پس از 45 دقیقه دیگر نفرات با چهار دستگاه مینی بوس به همراه اکیپ سیمای قزوین وهلال احمر ونیروی انتظامی به محل قرار آمدند ، شب را در مسجد هنیز استراحت کرده و قرار شد ساعت 3 بامداد بیدار باش و 4:10 دقیقه حرکت به سمت جان پناه آغاز شود گروه های یزد و تنکابن خودشان آمده بودند ، جای همه همنوردان خوبم خالی بود ساعت 3 صبح بیدار شدیم پس از کمی ریزه خواری ساعت 4:15 دقیقه صبح حرکت کردیم ، پس از طی مسافتی که در حرکت بودیم به چشمه با آب گوارا بر خورد کردیم کمی ریزه خواری و سپس حرکت با سرقدمی آقای غلامی و عقب داری آقای محرابی و میانداری مهر علی پیشرویان و مدیرت فنی آقای سمیاری به سمت جان پناه در حرکت بودیم وآنجا بود که به نظم تیمی البرز سبز افتخار کردم ساعت 9:10 دقییقه به جان پناه رسیدیم پس از صرف صبحانه و استراحت ساعت 10:30 دقیقه حرکت به سمت قله آغاز شد در یال شمالی باد شدیدی ما را نوازش می داد ، به ناچار سرپرست از خط الرأس نظامی حرکت می کرد یخچالهای سیالان پوشیده از برف بود هر وقت که استراحت اعلام  می شد پیشکسوتان و هیمالیانوردان از خاطرات گذشته تعریف می کردند در این بین آقای اسماعیلی مدیر گروه سیالان تنکابن از صعود 122 باریش در قله سیلان خبر داد در نهایت ساعت 14:15 دقیقه بر فراز قله سیالان همگی بوسه زده وسرود ایران اجرا شد وهر گروه با پرچم های خود عکسهای یادگاری گرفتند در این بین پرچم ایران ویا مهدی ادرکنی و البرز سبز که نماد گروه البرز سبز می باشد از همه زیباتر بود،  پس از کمی ریزه خواری یک گروه از شرق قله به سمت روستای وناش و ماهم از جنوب به روستای هنیز به راه افتادیم در ساعت  20:10 من در روستای هنیز بودم وپس ازکمی استراحت با خودروی شخصی ام به سمت روستای یلاغی وناش حرکت کردم جاده در دست تعمیر بود ولی با کمی مشکل رفتم آقایان اقبال افلاکی از پیشکسوتان کوهنوردی ایران وآقای فرج پور دبیر هئیت کوهنوردی کارگران کشور و آقای رحیمی از هیمالیانوردان خوب منتظر ما بودنند آقای ابوترابی نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و مسئولین الموت و قزوین در مسجد منتظر ما بودند خلاصه با 2 ساعت تأخیرهمه همنوردان در مراسم اختامیه شرکت کردند و پی از تجلیل ازکوهنوردان با سخنرانی ودادن گواهی صعود از طرف رئیس هئیت کوهنوردی استان قزوین و نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در ساعت 24 شب مراسم به پایان رسید ، ومن به همراه آقایان افلاکی ، فرج پور و رحیمی به زادگاهم روستای ورک و دوباره بلبل خوش خوان از ما پذیرائی کرد ، در پایان از آقای کیان پشتیبان برنامه وآقای محبی که لحظه ای مراتنها نگذاشتند ، کمال تشکر را دارم امیدوارم که توانسته باشم گوشه ای از وظائف خود را در صعود سراسری کشور به عنوان نماینده استان البرز والبرز سبز به مرحله اجرا گذاشته باشم .

«ما در کوهنوردی ابتدا خویشتن  را صعود می کنیم  سپس قله هارا»