به نام یگانه هستی بخش

گزارش صعود به قله آزاد کوه در تاریخ  1393/04/6،5

موقعیت منطقه ای :

قله آزادکوه در بخش شمال غرب رشته کوه البرز مرکزی و در شمال روستاهای کوهستانی کلاک و نسن از توابع شهرستان بلده واقع شده است . (جاده چالوس-بعد از تونل کندوان-پل زنگوله- راه آسفالته شهرستان بلده- بعد از گردنه -روستای کلاک)

قله آزادکوه به ارتفاع 4385 متر دومین قله بلند البرز مرکزی است که فقط از طریق یال جنوبی به گردنه جنوبی آن و از طریق کوههای کم ارتفاع چله کوه و چورن به قله یخچال و دیگر قلل البرز مرکزی متصل می شود و در سایر جبهه ها مستقل و آزاد است . قله از جبهه غربی تا کنار رودخانه دره نسن ، سراسر دیواره می باشد . جبهه شمالی آزادکوه نیز گستره ای دیواره ای داشته که از غرب به دیواره اصلی قله و در شرق که تا تنگه کلاک امتداد دارد متصل است . یال جنوبی تنها یال خاکی و مسیر نرمال صعود آزادکوه می باشد . این قله سرچشمه اصلی رودخانه هراز است. قله آزادکوه از همان ابتدای مسیر دیده میشود و هرکس این قله را از دور ببیند علت نامگذاری آن را متوجه می شود چون برخلاف اکثر دیگر قله های البرز که توسط یالهای مرتفع به قله های اطراف خود زنجیر می شوند آزادکوه قله ای آزاد و مغرور است که برفراز دره های عمیق اطراف قد علم میکند و به صورت مخروطی بوده و با ارتفاعات اطراف ارتباط ندارد و توسط دیواره های مرتفعی که در سمت شمال و غرب و شرق آن را در برگرفته اند بر پاشده و فقط یال جنوبی آن به سایر ارتفاعات البرز و قللی مثل یخچال و کمانکوه متصل می شود.

این برنامه در صبح روز پنجشنبه 5 تیرماه به وسیله تماس تلفنی با نفرات هماهنگ شد و دوستان شرکت کننده در این صعود : آقایان مهران کیان ، مهر علی پیشرویان ، پاشا امیری ،نادر بنفشه ، حسین بیگی ،حسین زنبق وعلی عباسعلی نژاد وخانمها : هاجر کیانی ، ناهید بکائیان ، زینب جاوید ، آیسان حاج حسینی و هستی خلج . به سرقدمی : آقای بنفشه میانداری :آقای بیگی و عقبداری آقای عباسعلی نژآد و سرپرستی: آقای مهر علی پیشرویان وبه مدیر فنی وعکاس:آقای مهران کیان

مسیر صعود قله آزادکوه در جهت شمال به جنوب و در مجاورت رودخانه امتداد می یابد که بعد از طی مسافتی از کوچه باغها ، دره به دو شاخه تقسیم می شود که مسیر صعود در امتداد جنوبی با زاویه به غرب و رو به تنگ کلاک ادامه می یابد . بعد از عبور از تنگه کلاک و دور زدن گرده شرقی ، مسیر پاکوب در جهت غربی در یک تراورس روی تپه های زیر قله چله کوه رو به گردنه جنوبی آزاد کوه امتداد دارد . بعد از رسیدن به گردنه جنوبی ، یال اصلی جنوبی با پاکوب های مشخص به قله می رسد .

همینطور در طول مسیر صعود بعد از پل زنگوله در جاده چالوس دیگر تلفن همراه آنتن نمی دهد و امکان تماس وجود ندارد .

مکانهای مناسب جهت شب مانی در مسیر صعود کلاک یکی در حاشیه باغات و زمینهای زراعی روستا و دیگری بعد از دو راهی دره کلاک و در نزدیکی تنها گوسفندسرای دره در نزدیکی تنگه کلاک می باشد . گردنه جنوبی آزادکوه یکی از بهترین مکانها برای شب مانی صعودهای زمستانی می باشد که البته همواره در معرض وزش بادهای غربی است .

حرکت از میدان آزادگان بود تمام هنوردان ساعت 12ظهر سوار خوردو شدند و به سمت  جاده چالوس حرکت کردیم  ، پس از پشت سر گذاشتن تونل کندوان درجاده فرعی انتهای پل زنگوله مسیر را ادامه می دهیم، جاده واقعا رویایی و زیباست پس از رد شدن از گردنه اول به گردنه دوم(کمر بن) می رسیم و با عبور از جاده ای دیدنی ساعت 16:30 دقیقه به روستای کلاک بالا رسیدیم . بعداز دقایقی برای آماده شدن برای حرکت ساعت 16:45 دقیقه  آماده حرکت به سمت قله شدیم . بعد از 20دقیقه به نقطه ای زیبا زیر درخت بیدی توقفی برای صرف ناهار داشتیم ، ناهار را که خوردیم باز به حرکتمان ادامه دادیم ،از مسیر حرکت  رود خانه و مثل اغلب مسیر های کوه نوردی بر خلاف جریان آب و  با شیبی ملایم از دره کلاک به حرکت خود ادامه دادیم  در مسیر یکی از همنوردانمان  به علت نامساعد بودن شرایط  جسمیشان کندتر از گروه به راه خود ادامه دادند  به همین علت آ قای کیان همراه  ایشان شدند ،   در  بعضی اوقات نیز مسیر پا کوب به سمت بالای تپه های اطراف دره می رود  مسیر دره کلاک را ادامه داده و در ابتدای ورودی تنگ کلاک بالا می رویم .همچنین منظره های بدیع و گونه های مختلف فراوان گیاهی و کم نظیر در این فصل زیباو رنگهای متنوع ودلنشین آنها ذهن انسان را بسوی زیبائیهای بهار پرواز میدهد ومسیر زیبا که طولانی بودن راه را تا حدد زیادی از یاد می برد . بعد از چند ساعت کوهنوردی تصمیم سرپرست برنامه ومدیر برنامه بر این شد که ( آقای امیری وآقای بیگی ) برای  سرعت بخشیدن شب مانی از گروه جدا شوند  برای نصب چادرها  به مناسبی برسند تا گروه نیز به آنها به پیوندد. مسیر شیب چندانی نداشت ولی طولانی بود والبته بسیار زیبا تقریباً در تمام طول مسیردر کنار روخانه حرکت میکردیم و بارها از عرض رود گذشتیم که به لطف مسیر اضافه میکرد، و پاکتر از صدای آرام آب که خلوت درختان استوار کوه را بهم می ریزد چیزی نخواهی یافت. هیچ جانپناه یا پناهگاهی مسیر وجود ندارد ولی در مسیر تا ارتفاع 3650 متری قله آب وجود دارد.   پس از حدود  5  ساعت کوهپیمایی  در مسیر دره  به گردنه چورن رسیدیم  در طول مسیر گروه های زیاد کوهنوردی دیده می شد  و هوا نیز خنک بودوتاریک و تاریکتر می شد  ، در طول مسیر با انرژی و کمک های بی دریغ  وتوصیه های آقای پیشرویان برای بهتر شدن روند حرکتمان توانستیم  به حرکتمان ادامه دهیم در بین راه آقای امیری را نیز دیدیم که بعداز نصب چادر بازگشته بودند برای همراهی و کمک به همنوردان به راه ادامه دادیم  ،  ساعت  10به گردنه زین اسبی چورن رسیدیم چادرهای باقیمانده رانصب کردیم، تلفنی از آقای کیان داشتیم که خانم حسینی حالشان بهبود نیافته و از ادامه را بازمانده ومجبور به کم نمودن ارتفاع نمودند به همین دلیل آقای عباسعلی نژاد به پیشنهاد سرپرست کار امدادورساندن چادر به همنوردان را پذیرفت وبه آقای کیان ودیگر همنوردمان ملحق شدند.شبی را در چادر هایمان گذراندیم پس از استراحت شبانه صبح زود ساعت 5 بیدار شدیم با یک صبحانه سبک و نرمش صبحگاهی توسط آقای بنفشه کوله های حمله را برداشته ودر نهایت  ساعت ۵:۳۰ صبح روز جمعه به سمت قله حرکت کردیم ، البته گروهای زیادی دیگر نیز پشت سرما بودند برای صعود زیبای این قله ، از گردنه تا قله شیب نسبتاً بیشتر از بقیه مسیر است و از این محل تا قله ۲ ساعت حرکت روی شیب زیاد هست که نفس گیر ولی پر هیجان است سرعت نیز  آرامتر و  نهایتاً  افراد تیم صعود کننده ساعت  7:15 دقیقه  بر روی قله آزاد کوه  ایستادند. آزاد کوه ، چه زیبا و برازنده و چه  با صلابت و استوار ،  سرود" ای ایران "  را برفرازش خواندیم همه بهم تبریک گفتند واشکی که  سپاس از خداوند بود از گونهایشان جاری می شد . ازهمنوردانی که در صعود با ما همراه نبودند بسیار یاد کردیم ،از اینجا منطقه علم کوه در سمت شمال غربی ، ناز وکهار در سمت غرب ، دماوند و توچال چشم نوازی می کنند . نام دیگر این کوه شاهزاده گردن کج است که اشاره به انهنای انتهای قله دارد و البته که در شاهزاده بودن آن شکی نیست!

پس از توقفی کوتاه و گرفتن عکس یادگاری ساعت 7:45  با قله خداحافظی کرده و از همان مسیر صعود به سمت پایین حرکت کردیم  البته از قله  تا گردنه مسیر شن اسکی نیز وجود دارد و در صورت تشخیص و استفاده  مسیر را کوتاهتر میکند. که در طول مسیر آقای کیان را دیدیم که به سمت قله حرکت میکردند ایشان نیز موفق به صعود قله شدند وتا باز گشت ایشان ماهم فرصتی پیدا کردیم برای جمع آوری چادرهایمان ، نظم گروه در باز گشت همانند صعود بسیار زیبا بود  ،آقای کیان نیز به ما پیوستن ودر طول مسیر آموزش داروهای گیاهی می دادند  ساعت 1:15 دقیقه در نزدیکی روستا کنار رودخانه بساط ناهار را پهن کردیم و میهمان چای همنوردان عزیزمان شدیم و خانم حسینی وآقای عباسعلی نژاد نیز منتظر ما بودند  ،پس از استراحت کوتاهی راه را ادامه دادیم وحدود  ساعت 14 به روستای کلاک بالا  (ابتدای  صعود ) رسیدیم و حلقه ای زدیم باز جملات و آرزوهای زیبا از همنوردان شنیده  می شدکه به ما انرژی خوبی می دادند  و ازتمامی افراد گروه که مارا در صعود یاری کردند تشکر وقدردانی شدو" آقای علی عباسعلی نژاد" به عنوان فرد نمونه گروه در برنامه اعلام گردید . با تآخیر خودرو  فرصتی پیدا کردیم تا با همنوردان لحظات زیبا ومفرحی بسازیم ،   پس از جمع آوری و مرتب کردن کوله ها و  وسایل به سمت کرج حرکت کرده که در پل زنگوله میهمان بستنی آقای حسین بیگی شدیم ، ساعت 19:30  در میدان کرج  از تمام همنوردان  عزیزمان خداحافظی کردیم .

در پایان سپاس از  پروردگار مهربانم، سپس  از سرپرست ومدیر فنی وتمام همنوردانی که در این صعود مارا یاری کردند . به امید روزها وصعود های زیباتر.

«استقامت رودخانه دل صخره را می شکافد نه به خاطر قدرتش بلکه بخاطر پایداریش »