بنام مهربان بی همتا و بنام آن که ما را انسان آفرید و روح داد تا بتوانیم از زیبائی های طبیعت بهرمند شویم

بنام ورزشکاران بدون مرز و به نام کوه نوردان سرشار از عشق کهن ایران وطنم جسم و جان وروحم

گزارش صعود به قله آراگاتس در ارمنستان در تاریخ 1393/05/15

طی برنامه ریزی های انجام شده از قبل کوه نوردان البرز سبز قامت خود را برای یک صعود برون مرزی دیگری آماده ی کردند

این بار قله آراگاتس در کشور ارمنستان با ارتفاع 4100متری گروه کوه نوردی مؤسسه اصلاح بذر کرج آمادگی خود را برای این صعود مشترک اعلام کردند هماهنگی لازم به عمل آمد و ساعت و تاریخ حرکت اعلام شد ،تاریخ 1393/05/13،ساعت حرکت 13عصر از میدان آزادگان  کرج- قرار شد حرکت از کرج تا مرز نوردوز با ماشین شخصی طی شود و همین طور شد.

نفرات شرکت کننده :آقایان مهر علی پیشرویان(سرپرست)، پاشا امیری ، مهدی پیشرویان و خانم ناهید بکائیان تنها بانوی شرکت کننده در این برنامه برون مرزی

گروه کوهنوردی اصلاح بذر آقایان : افشین مایلی ، محمد رضا سلطانی ، جهانگیر کوه پایگانی ، هدایت دستجردی

آقای مهران کیان پشتیبان و هماهنگ کننده در ایران ، پشتیبان برنامه در ارمنستان : آشوک پتروسیان راهنما ، محمد عسگری حمل ونقل ، محمد رستمی ، مهدی پیشرویان مدیر تدارکات و هماهنگ کننده برنامه حمل ونقل

روز قبل از حرکت آقای مهران کیان مدیر کوه نوردی البرز سبز و البرزیان سبز قامت مراسم بدرقه در دفتر گروه گذاشته بود جا دارد همین جا از ایشان تشکر به عمل آید .حرکت ساعت 13 از مقابل مسجد آزادگان پس از پشت سر گذاشتن اتوبانهای : کرج –قزوین – زنجان – تبریز –مرند – جلفا در ساعت 21:45 دقیقه به شهر مرزی نوردوز رسیدیم پس از پارک کردن خودروها و تشریفات گمرگی و تبدیل پولها (ریال –درم ) خاک ایران را ترک کرده ودر خاک ارمنستان تشریفات گمرگی انجام شد وساعت 1:30دقیقه بامداد در خاک ارمنستان با خودرو ون که ازقبل هماهنگ شده بود به سمت پایتخت ارمنستان شهر (ایروان ) حرکت کردیم پس از جاده های پرپیچ وخم به پل زَنگـُل ارمنستان رسدیم کمی استراحت کردیم و پس از ثبت عکس های یادگاری دوباره حرکت کردیم و ساعت 8:30 دقیقه صبح به شهر ایروان رسیدیم آقای محمد عسگری و آشوک پتروسیان منتظر ما بودند .همه کارها از قبل هماهنگ شده بود ساعت 9 صبح با آقای کیان تماس حاصل شد و گزارش برنامه اعلام گردید با توجه به اینکه مسافتهای طولانی را پیموده بودیم قرار شد روز 1393/05/14استراحت کرده وبرنامه صعود در تاریخ 1393/05/15 اجرا گردد.

ساعت 4 صبح بیدار شدیم ودر ساعت5 حرکت خود را با دودستگاه خودرو به سمت استان آراگاتس آغاز کردیم هوای ابری و بارانی و مه بود گویا زمستان برگشته است . به منطقه ییلاقی آراگاتسن نزدیک شدیم و شاهد گوسفند سراهای بیشماری و همچنین گله هایی از اسب و گاو، زیبائی  خاصی به طبیعت داده بود، 2 ساعت طول کشید ، جاده خراب وکمی مشکل ساز شده بود در منطقه توریستی آراگاتس دریاچه کوچکی وجود داشت خودروها پارک شدند کلیه لوازم چک گردید زیرا یک صعود زیبا در انتظار ما بود جای تمام دوستان البرز سبزیمان خالی بود ، با آقای کیان پشتیبان برنامه در ایران و آقای مهدی پیشرویان پشتیبان برنامه در ارمنستان هماهنگی لازم به عمل آمد ساعت 8 صبح پس ازورزش صبحگاهی حرکت آغاز شد 0هوا همچنان بارانی و مه آلود بود. سرقدم : آقای پاشا امیری ، میاندار : ناهید بکائیان و عقبدار آقای افشین مایلی ، سرپرست مهر علی پیشرویان وهم نوردان دیگردر دل  باران باگام های آهنین می تاختند و قصد صعود به طور کامل داشتند و کوه نوردان بیشماری از کشور روسیه و دیگر کشورها حضور داشتند با توجه به اینکه افراد شرکت کننده همگی سرعتی بودند در ساعت 10:30دقیقه بر فراز اولین قله 4000متری قرار گرفتیم پس از استراحت دوباره حرکت از خط رأس آغاز شد ودر ساعت 11:15 دقیقه در بلندترین منطقه ارمنستان قله آراگاتس با ارتفاع 4100متر پرچم ایران به احتراز در آمد و سرود ای ایران خوانده شد و حال وهوای دوستان قابل وصف نبود همان جا با پشتیبان برنامه تماس حاصل گردید و صعود اعلام و ثبت شد پس از ثبت عکس های یادگاری و شکرانه  صعود ساعت 13 تیم آماده برگشت شد و ساعت 16 عصر در مقابل دریاچه حلقه اتحاد تشکیل شد و طبق روال برنامه هرکس جمله زیبائی گفت و همان جا پایان برنامه صعود اعلام گردید ، واز همین جا از تمامی دوستان آقای کیان پشتیبان برنامه در ایران ، آقای مهدی پیشرویان مدیر تدارکات و حمل ونقل در ارمنستان کمال تشکر را دارم ، باشد تا صعود های زیبا در کشور های مختلف به مرحله اجرا در بیاید وپرچم پر افتخار ایران به احتزاز در آید .

«خدایا مرا آن ده که آن به »

«ملاک صعود به قله نیست ملاک سلامت برگشتن به مقصد است .»