الهی خوشا آنان که فقط با تو دل خوش کردند

گزارش صعود به قله پورا به ارتفاع 3019 متر در تاریخ 1393/08/16

موقعیت منطقه ای : قله پورا از جمله قلل البرز مرکزی می باشد  که شمال آن  قله شاه دژ و جنوب آن قله لیچه و شرق آن چشمه شاهی و پهنه حصار و غرب آن روستا ی ارنگه واقع گردیده .

مسیر صعود : 20 کیلومتری جاده چالوس سمت راست جاده روستا ارنگه  می باشد .

صبح روز آدینه 16 آبان 1393 درمیدان آزادگان منتظر همنوردان عزیز  در ساعت 6 صبح بودیم نفرات شرکت کننده  آقایان: مهران کیان ، نادربنفشه ، حسین بیگی ، مجید فصیحی و خانمها : هاجر کیانی ، رها حیدری و هستی خلج

با کمی تأخیر دوستان ساعت 6:15 دقیقه حرکت خود را آغاز نمودیم پس از طی مسیر جاده چالوس به روستای ارنگه رسیدیم خودرو همان ابتدای روستا پارک نمود و آماده حرکت شدیم قبل ار حرکت ابتدا نرمش صبحگاهی انجام دادیم و با اعلام برنامه در ساعت 6:40دقیقه حرکت مسیر خود رابا سر قدمی آقای بنفشه و عقبداری آقای فصیحی  از ضلع شمالی آغاز نمودیم ،باغات بسیار زیبای منطقه که آماده به خواب زمستانی فروروند دیده می شد .هوا نیز بسیار عالی و آفتابی بود . با عبور از شیب های کمی ملایم وبا قدمهای آرام و منظم پر انرژی  سرقدم مسیر را ادامه دادیم ، وارد اولین یال تند می شویم ساعت8:30دقیقه در محل مناسبی یافته و صبحانه را در جمع دوستان میل نمودیم، بعد از صرف صبحانه در ساعت 9:10 دقیقه مسیر را آغاز نمودیم شیب های تند هنوز منتظر ما بودند کم کم پا بر روی برفهای اولین بارش نهادیم برف هائی که انتظار مهمانان خود را می کشیدند کسانی که گرمی خانه هایشان را با سرمای  کوهستان ترجیح داده بودند که با گرمی دلهای دوستان  خود باشند قدمهای خود را بر روی سفیدی و پاکی آنها گذاشتیم کاش دلهای مانیز مثل آنها سفید وپذیرای تمام میهمانان در سرمای زندگی بود،گاهی غمها مثل کوه اند و گاهی نشاط به اندازه دشت ،افسانه زندگی چونین است و در زیر سایه کوه باید از دشت گذشت .

هرچه بالاتر میرفتیم به  برفهای بیشتریبرخورد میکردیم و دقت بیشتری را می طلبید ، اما شیطنتهای آقای فصیحی همچنان ادامه داشت و خنده هائی که بر لبهای تمام همنوردان عزیزمان می نشاند .

سختی را ه را برای ما کمترولذت بخش ودلها را شادتر وشادتر میکرد.با آن شیطنتها وظیفه عقبداری خود را نیز به نحوه احسن انجام می داد ، انرژی پروازعقابهای بالای سرمان و همنوردان خوبمان همچنان ما را تشویق به ادامه راه می داد ،دربینراهآثارکلیابزنیزدیدهمیشد،گامهای آقای بنفشه و آقای کیان که بسیار اصولی بود ما را بر این وا میداشت که از تلاش دست نکشیم ونکات آموزشی که در طول مسیر به ما آموزش می دادند آقای کیان نیز در هر استراحتینکات آموزشی را یاد آوری میکردند .مسیر پراز برفی که تازه باریده بود بسیار نرم و حرکت در چنین مسیری کمی سخت بود و به راحتی نمیتوان از آن گذر کرد ، در هر حال مسیریال  بعدی رابا کمک راهنما آقای کیان  به سختی پشت سر گذاشتیم ، البته احتیاجی به دست به سنگ شدن در طول مسیر نداشتیم مسیر را ادامه دادیم تا در نهایت ساعت 11:55دقیقه بر فراز قله زیبای پورا بودیم ، قله زیبا که پذیرای بچه های البرز سبز بودند و آغوش خود را برای البرز سبزی ها گشوده بود دوستان به همدیگر تبریک گفتند و عکسهای زیبائی را به یادگاری انداختند و به جای پرچم البرز سبز  پرچم بیرق سالارشهیدان ابا عبداله الحسین(ع) را بر فراز قله به احتراز  در آورد یم ، با ایستادن بر قله پورا در جهت جنوب شرقی عظیمیه و در جنوب شرقی دوبرار وجنوب غرب کرچان و کهار وناز ودرشمال لیچه و پهنه حصار در سمت شرق خود نمائی می کردند .

به همان میزان که ازنظاره  کوهای اطراف لذت میبردیم از آسمان  تمیز وپاک کرج لذت بخش بود ، بعداز کمی استراحت آماده حرکت شدیم برای فرود . مسیر را ادامه دادیم باید در فرود دقت بیشتری را داشته باشیم و شایان ذکراست که در طول مسیر بازگست نیز نکات بسیار در باب کوهپیمائی توسط آقای کیان به افراد یادآوری میشد تا بدین وسیله بار آموزشی بالا رود باز هم با گامهای آرام مسیر بازگشت را طی کردیم ،وتماس های آقای امیری که دلگرمی  دیگری برای گروه بود ودر نهایت در ساعت13:45دقیقه  برای صرف استراحت و ناهار در قسمتی که صبح توقف داشتیم ،توقف کردیم باز سفره پر از دوستی پهن شد و همه میهمان هم شدیم بعد از دقایقی استراحت حرکت را به سمت پائین آغاز نمودیم و در نهایت در ساعت   15:30دقیقه در ابتدای روستای ارنگه رسیدیم حلقه دوستی زدیم و هرکس انتقاد و پیشنهاد خود را بازگو کرد و در آخر آقای فصیحی به عنوان فرد نمونه گروه که تلاش زیادی نمودند معرفی گردید . سپاسگذاریم آقای فصیحی روز شادی را برای دوستان و همنوردان عزیز ساختدید . شاد باشید  و جای  تمام دوستان وهمنوردان عزیزمان که بین ما نبودند تا در این روز ما را همراهی کند  خالی بود و ازهمه کمال تشکر راداریم که در این برنامه حضور گرمی داشتند . ومسیر بازگشت را طی نمودیم و در ساعت 16:30 دقیقه از تمامی همنوردان عزیزمان درمیدان آزادگان خداحفظی نمودیم .به امید دیدار وصعودهای زیبا

درضمن مراسم یادبود سه برادر شهید آقای بیگی در نوک قله برگزار گردید ،یادشان را گرامی داشتیم وراهشان را پر رهرو.

«آنقدر خوب باش که بزرگترین تنبیهت برای دیگران گرفتن خودت از آنها باشد»