بنام یزدان پاک

گزارش صعود به قله شاه دژ 3100 متری در تاریخ 1393/09/14

سرپرست برنامه وراهنما مهران کیان

تعداد نفرات شرکت کننده :آقایان 10 نفر وخانمها 8نفر

موقعیت جغرافیایی :قله صخره ای شاه دژ در شمال روستای سرزیارت وجنوب شرقی روستای واریان وشمال شرقی روستای خوزنکلا قرار دارد ،ارتفاع این قله از سطح دریا 3100 متر بوده ومناسب ترین راه دسترسی به قله مابین روستای سیجان وسرزیارت ،سمت چپ زمین خاکی فوتبال و بعداز پیمایش از یال جنوبی مشرف به قله می باشد ، لازم بذکر است از عزیزانی که قصد صعود به این قله را  در این فصل دارند الزامیست کلیه لوازم فنی ازقبیل طناب انفرادی ،کفش مناسب کوهنوردی،پوشاک گرم ،گلنگ یا تبر یخ ،کرامپون یا یخ شکن همراه داشته باشید ودانستن طریقه فرود وصعود از صخره به صورت مقدماتی وکاربرد گره ها ضرورت دارد .

پوشش گیاهی :کلیه گیاهان تیره نعناع ها ،راعی (دارمیکت ،هوفاریقون ،تترا پرافوم)،انواع کنگر،گون ،گیاهان شیره دار(فرفیونها) ،تیره پیاز چه ها (والک ، شورک ،لورچک ،سیرک) و درختچه های :زرشک ،آلو کوهی ، شیر خشت ،بادام تلخ کوهی ،نسترن ودرختان اورس ،زالزالک ،سرخ ولیک ،بید موجود می باشد

تنوع زیست محیطی :با استفاده از کاربرد علمی  نمایه های جانوری ورویت  علائم وشواهد موجود در منطقه حیواناتی از قبیل :روباه ،شغال ،جوجه تیغی ،خرگوش ،گرگ ،کل وبز کوهی ،عقاب طلایی وهمای سعادت ،کبک ،مرغ کوهی ،شاهین ،سار گپه ،انواع سهره ها ،زاغک ،زاغ سیاه ،کلاغ موجود می باشند

شرح گزارش :رأس ساعت 6صبح از میدان آزادگان حرکت نمودیم ودر منطقه بیلقان برای خرید لوازم خوراکی توقفی چند دقیقه ای داشتیم ،سپس براهمان ادامه دادیم ودر ساعت 6:45 دقیقه در زمین خاکی روستای سیجان ،از خودروها پیاده شدیم وبعداز مرتب  کردن لوازم و انجام نرمشهای آمادگی جسمانی گروه به سرقدمی خانم هاجر کیانی و عقبداری محمد جلالی و میانداری حسین بیگی از یال جنوبی مشرف به قله حرکت نمودیم ،روحیه خوب وعالی همنوردان نوید صعودی خوب وپر ماجرا را میداد ،پس از طی یال اول به یال دوم که مابین روستای سیجان وخوزنکلا بود رسیدیم ،با فرارسیدن ساعت 9 صبح جایی مسطح را پیدا کردیم و برای استراحت و صرف صبحانه بمدت 25 دقیقه گذراندیم ،در این مدت لقمه های خوش مزه بود که بین همنوردانمان ردوبدل می شد و از همه مهمتر صداقت و صمیمیت بین نفرات حاضر قابل ستایش بود نفراتی همچون :ارمغان عزیز ،علی ،قدرت ، عمو ایوب ، آقای خوشنام و دوتا محمد عزیزو بحثهای  خوب وداغ  تغذیه در کوهستان  ،عوامل تخریب کننده زباله های ترو خشک ما کوهنوردها بر طبیعت وایجاد تغییر رفتار بین موجودات زنده حائز اهمیت بود وساعت 9:25 دقیقه به حرکت خود ادامه دادیم ،وجود برف ویخ در مسیر استرس و دلهره را افزایش می داد تابالاخره به صخره اولی رسیدیم،تمام گلسنگها لغزنده وصخره ها تزئین شده بود به یخ ،با کلی دشواری به اتفاق آقا قدرت وخانم ثروت سریعا کارگاه ثابت ایجاد کردیم و تمامی نفرات را به مکانی امن هدایت کردیم دوباره دهلیز بزرگ و پرتگاهی که رنگ از رخسار خیلی از همنوردان را برده بود ،حق داشتند با همه دفعات فرق داشت صخره ها با یخ آمیخته شده بودند خودم که چندین بار صعود کرده بودم برام خیلی پر استرس بود ومرتب سعی داشتم فضای مخوف را عوض کنم وبه بقیه روحیه بدهم وحمایت اساتید قابل ستایش بود وهمچنین حرف شنوی دوستان برای اجرای دقیق نکات فنی کمک بزرگی به ما شد واز طرفی زمان زیادی را از ما گرفت وبا هم اندیشی با صاحب نظران تعداد معدودی از همنوردان را از ادامه صعود منصرف نمودیم وتیم با 12 نفر مسیر قله را در پیش گرفتیم ،برفهای پودری ولی به صورت تله ،همه عزیزان را کمین کرده بود ،چراکه زیر برفهای پودری صفحه های پر شیب یخ  وصخره های تیز وجود داشتند ،در بعضی جاها ایجاد راپل راه گشای کار ما بود با مشکلات فراوان به خط الرأس شاه دژ رسیدیم دوباره نیمه شمالی  وجود برف سنگین وریسک ناپذیر پودری انرژی مارا هدر می دادوبا درایت همنوردان با جسارت واجرای منظم کار گروهی وحمایتهای تاکتیکی ،موانع را پشت سر گذاشتیم ودر ساعت 13:15دقیقه طلسم سخت این صعود شکست و برفرازش جاودانه ایستادیم وبا عزت پرچم پر افتخار گروهمونوبه احتزاز در آوردیم وتمامی لحظه ها ثبت وضبط شد وبه دلیل دشواری مسیر بازگشت تصمیم به فرود گرفتیم و منظم مراحل رفت را دوباره در برگشت طی نمودیم ودر چهار مرحله ایجاد کارگاه کلی واجرای دقیق تمامی اصول منجر شد در ساعت 15:45 دقیقه در کنار خودروها سفره پر از برکت ناهار محیا شود وتمامی همنوردان چه آنانی که صعود کرده بودند وچه آنانی که صعود نکرده بودند به هم ملحق شوند و بعد از ناهار حلقه اتحاد ودوستی تشکیل شد و جملات خوب ، شنیدنی وبیاد ماندنی از هم هدیه گرفتیم و مسیر کرج را پس از گذشتن جاده هشت کیلومتر فرعی خور ، سیجان به جاده چالوس شلوغ ویکطرفه رسیدیم وخلاصه در ساعت 17:30دقیقه در شهر کرج از دوستان خوبمان خدا حافظی نمودیم.

«بیاییم با احترام به ساکنین واقعی کوه وطبیعت ،از الطاف بی پایان خداوند لذت بیشتری ببریم»