بسمه تعالی

گزارش سفر به استان لرستان (جمعیت البرز سبز)

ساعت 24 پنج شنبه 12/3/90 از کرج به سمت شهر درود در استان لرستان حرکت کردیم . ساعت 5/8 صبح به میدان آزادگان شهر درود رسیدیم ، در آنجا به اداره کل محیط زیست شهر درود رفتیم . با توجه به اینکه جمعه بود ،  جزء نگهبان ساختمان کسی آنجا نبود ، به توسط نگهبان شماره تماس آقای محروری مدیر محیط زیست شهر درود را گرفتیم و با تماس گرفتن با ایشان و توضیح در مورد برنامه ، ایشان استقبال گرمی از ما کردند و با راهنمائی های ایشان ما به سمت بلوار گهر حرکت کردیم ، از اتوبوس پیاده شدیم و کوله ها و بارهایمان را توسط دو دستگاه وانت نیسان به محل ورودی دریاچه گهر رساندیم .

در آنجا با آقای بهلولی آشنا شدیم و مراتب به اطلاع ایشان نیز رسید ، و با هماهنگی ایشان ما به ابتدای پاکوبه سمت دریاچه رسیدیم . در آنجا پیاده روی 5 ساعته را شروع کردیم ، پنج ساعت پیاده رفتن در مسیر زیبا و پراز پوشش گیاهی به محله پنبه کاه رسیدیم ، توقفی کوتاه و نوشیدن مقداری آب خنک مسیر رابه سمت دریاچه ادامه دادیم . تا اینکه ساعت 17 به محل برگزاری همایش رسیدیم.

در آنجا آقای درک وند و یگان انتظامی مستقر در آنجا به استقبال از ما آمدند ، با توجه به اینکه ما از استانهای مختلف فراخوان کرده بودیم که به تعداد 860 نفر کوهنورد در منطقه حضور پیدا کرده بودند ، تصور کردن همچنین کاری خیلی مشکل بود . ما فکر نمی کردیم ، همنوردان خوبمان ، در سراسر ایران زمین ، عاشق کار زیبائی همچون پاکسازی کوه و دشت و طبیعت باشند .  بنده بر حسب وظیفه با یک کیسه هدیه دادن به هر چادر هم کیسه زباله با طرح سازمان حفاظت محیط زیست استان جمعیت البرز سبز و جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست را به NGOالبرز را به آنها دادم ونقش زیبای طور کامل مشخص نمودم.

قرار بر این شد که صبحگاه 14 خرداد همگی در کنار چادرها منتظر شروع همایش باشیم ، به ما اطلاع دادند که آقای مهندس بازگیر و هیئت همراه ، مسیر دریاچه را ادامه دادند و در حال رسیدن به دریاچه هستند ما با همنوردان خوبمان چند تیم تشکیل دادیم و از جبه های مختلف شروع به پاکسازی نمودیم ، و یک تیم فنی را به قله سن بران و گل گل رشته کوه اشترانکوه اعزام و تمامی مسیرها را پاکسازی نمودند ، راس ساعت 11 آقای بازیگر در محل حاضر شدند که با صحنه زیبایی پاکسازی شده دریاچه روبرو شدند . خیلی جالب بود که چگونه همه طبیعت دوستان با عشق واقعی مشغول فرهنگ سازی و پاکسازی هستند . زن و مرد عاشقانه ثابت کردند که می توانند برای هر کجای ایران زمین همچنین حرکت ملی را داشته باشند .

پس از برنامه پاک سازی ، توسط دو هموطن لرستانی و استفاده از چند راس چهارپاه کلیه زباله های جمع آوری از دریاچه خارج به سمت محل ورودی جاده دریاچه انتقال داده شد ، سپس ما با تیم اجرائی مان جلسه ای را در پاسگاه محیط بانی آنجا ، با حضور آقای مهندس بازگیر مدیر کل محترم محیط زیست استان لرستان و آقای بهلولی مسئول محیط زیست منطقه حفاظت شده گهر و اشترانکوه و هیئت همراه برگزار نمودیم ،که در این جلسه مقرر گردید : ابتدا – شرح وظیفه و نحوه تشکیل NGO و جمعیت زنان مبارز با آلودگی محیط زیست مشخص شود. که اینکار صورت گرفت و قرار شد ، شعبه ای از NGO کوهنوردان در این استان تشکیل شود . با وجود بانوان زحمت کش و درخواست آنها گروه جمعیت زنان نیز در استان لرستان تشکیل شود که آقای بازگیرو دوستان استقبال کردند و از ما مرام نامه جمعیت ها را خواستند که برایشان ارسال نمائیم . در جلسه تشکر و قدردانی آقای مهندس بازگیر از ما و جمعیت حاضر، بدلیل زنده نگهداشتن فرهنگ اصیل ایرانی ، قابل توجه بود.  در آنجا دو هموطن لرستانی به نامهای حامد بختیاری نماینده NGO کوهنوردان و سرکار خانم الهی مسئول جمعیت زنان مبارز با آلودگی محیط زیست معرفی شدند که مقرر شد این دو عزیز در رزوهای آتی به کرج و تهران تشریف بیاورند و ثبت نام و شروع به کار نمایند .

در جلسه فوق اشاره ای به مشکلات و نقاط ضعف آنجا مطرح شد ، از قبیل :  نداشتن سطل زباله ، سکوی جمع آوری زباله ها و تعداد سرویس بهداشتی ، لوازم روشنایی در هنگام شب ، تابلوهای اطلاع رسانی و جهت فرهنگ سازی که همگی اینها را آقای مهندس بازگیر قول مساعد داد که حتما پیگیر خواهند بود و تا مرحله اجرا پیش خواهند رفت . جلسه فوق با رضایتمندی عزیزان لرستانی و جمع حاضر با ذکر صلوات به پایان رسید . ما در طول روزهای حضور در جمع حاضرین آموزشهای مختلف ، از قبیل کوهنوردی ، اخلاق کوهنوردی ، طبیعت گردی ، بهداشت محیط و طبیعت ، شناسایی و آنالیز زباله ها ، و طریقه بازیافت آنها ، طریقه کمپوست کردن زباله ، طرح انتقال زباله از مبدا تا مقصد ، و آموزش گیاهان داروئی با حضور اساتید جمع و نحوه حمایت از طبیعت و حیوانات و احترام به حقوق کوهنوردان ، موجودات داده شد .

ما در تاریخ پانزدهم دریاچه را به مقصد شهر درود ترک و راس ساعت 15 بعدازظهر به سمت کرج حرکت کردیم و ساعت 24 به کرج رسیدیم و در پایان مایه افتخار برایمان بود که توانستیم با موفقیت کار زیبایی را در یک جای ایران زمین اجراء کنیم و تصمیم به سلامتی و شادابی به استان سرسبزالبرز برگشت .

امیدوارم این مرام و هدف زیبا در همه جای ایران زمین جاری، تا روزی که یک ایران پاک و آباد و خرم داشته باشیم .

تعداد نفرات شرکت کننده از استان البرز 120 نفر ،

تعداد کل کوهنوردان و طبیعت گردان شرکت کننده در همایش 860 نفر .

توضیحاتی در مورد جغرافیائی دریاچه گهر و رشته کوه اشترانکوه

معقولانه ترین راه از شهر درود  بلوار گهر به بمدت 5 ساعت پیاده روی ، مسیربعدی از روستای مقصود آباد یا دره ازنا به اشترانکوه قله سن بران و گل گل ، و سمت جنوب دریاچه گهر و مسیر بعدی از الیگودرز مسیر شرق دریاچه ، مسیر آخر از چشمه سرینچه درود و پرویزکوه از خط الراس به قله میش بیون ضلع جنوبی دریاچه ،

ارتفاع قله های اشترانکوه : سن بران 4150 ، گل گل 4100 ، گل گهر 3950 ، میرزائی 3700 ،             فیالستون 3800 .