بنام ایزد دانا

برنامه صعود به قله ونتار در تاریخ2/4/91

برنامه فوق در روز جمعه جایگزین  دشت لار گردیدبرنامه دشت لار بدلیل تخریب جاده رینه به دریاچه لار کنسل وبه نفرات اعلام برنامه جدید شد ،در روز جمعه همگی دوستان راُس ساعت 5:35 صبح کرج را به قصد روستای کلها کیلومتر 35 ترک نمودیم در ساعت 6:30دقیقه در روستای فوق از می نی بوس پیاده شدیم در حین ورودمان مطلع شدیم تیم دیگری از البرزسبزبا افتخار به سرپرستی آقای علی پیشرویان برفرازقله آزاد کوه شاهزاده کج گردن صعودنمودندوما را از صعودشان خرسند و با انرژی مثبتشان بدرقه صعودمان گشتند، همگی دوستان در ساعت 6:30 دقیقه صبح در روستای کلها به طور مختصر موقعیت و جغرافیای منطقه توسط آقای کیان به عنوان سرپرست و راهنمای برنامه به دوستان ارائه گردید و همگی دوستان را دعوت به رعایت قوانین و نظم گروهی نمودند سپس برنامه فوق به سرقدمی سرکارخانم فاطمه حسینی و میان داری آقای دکتر محمد رضا فکوری زاده و عقب داری آقای حمید پور طاهر استارت گردید لازم به ذکر است آقای یدالله عاشوری به عنوان مسئول تدارکات و آزاد صدغی به عنوان مسئول کمیته محیط زیست ما را در این برنامه همراهی نمودند مسیر شرقی روستا را به سمت گوسفند سرا ادامه دادیم چشم اندازی زیبا از خروش رودخانه و صخره های بلند عظمت و بزرگی خداوند را برایمان یادآوری می نمود و از طرفی سرکشی کبک از بلندای صخره و هشدار به جفتش به دلیل وجود ما در حیطه زندگی اش جالب به نظر می آمد همگی با نظم خاص به راهمان ادامه دادیم تا اینکه باغ صمد رسیدیم در آنجا می بایست به دلیل پاکوبه ارتفاع کم می نمودیم تا به جایی رسیدیم که قعر صخره های بلند بود در ساعت 9 طبق قوانین گروه همگی دوستان در کنار تخته سنگی که پیش رویشان رودخانه ای بزرگ جاری بود مشغول صرف صبحانه و استراحت شدند در زمان استراحت وجود کره الاغ و مادرش توجه همه را به خود جلب نمود ودر ساعت 9:30دقیقه از مسیر سد احداث شده بر روی رودخانه گذشتیم و حتی جاهایی به دلیل صعب العبور بودن دوستان در آب فرو رفتن و مسیر رودخانه را طی نمودند در سمت چپ ما قله بلند کهار خودنمائی می نمود آن هم بالکه های سفید برف به جا مانده از زمستان، هرچه قدر بالاتر می رفتیم پا به سرزمین کهن می گذاشتیم چراکه بقایای فسیل حلزون و موجودات ماقبل تاریخ همگی دوستان را به حالت تعجب فرو برده بود به منطقه هارونک رسیدیم در دامنه قله کهار در دل کوه آب خروشانی در حرکت بود که به آبشار بلندی منتهی می شد با ثبت عکس به مسیرمان ادامه دادیم به گوسفند سرای آیگان رسیدیم بره ها وبزغاله های بازیگوش به سمت ما هجوم آوردند همگی دوستان با علاقه خاص مشغول بازی ونوازش آنها شدند  ،ساعت 11به چشمه هارونک رسیدیم در بین راه پروانه های خوش خط وخال چشم نوازی می کردند،ویا آوازخوانی سرّه زیبای کوهستان بدون توجه نمودن به حضور ما، جالب بود، بدلیل اینکه صعود قله را از دست ندهیم به صورت دوتیم در آمدیم که تیم فنی بانفراتی همچون آقایان مهران کیان، حسن خسروانزاده، حسین بیگی ،عباس میرابی وخانمها :فاطمه حسینی،اکرم حسینی،سولماز خادم عباسی ومابقی دوستان نیز با سرپرستی آقای حمید پور طاهر مشغول استراحت وطبیعت گردی شدند ،تیم اول مسیر فنی را از بالای چشمه هارونک به سمت قله به حرکت درآمدیم ،پوشش فراوان گیاهان قابل توجه بود خلاصه به جائی رسیدیم که شن فراوان مانع حرکت ما می شد به هر حال مشغول جمع آوری فسیل شدیم  وسرگرمی خوبی بود تا اینکه مسیر دشواررا به خط الراس برسیم در آنجا به اتفاق چهار نفر از دوستان خط الراس را به سمت قلّه ترک نمودیم ، سمت چپ ما دره ای بود که مشرف می شد به روستای گته ده طالقان و سمت راست ما روستای آزادبر جاده چالوس بود، در مسافتی که طی می شد در لابه لای شکاف صخره ها گلهای زیبائی وجود داشتند که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می نمودوخلاصه در ساعت 15:30 دقیقه برفراز قله پر افتخار ونتار قرار گرفتیم وسرود ملی کشورمان اجراء ولحظات زیبا را باثبت عکس وفیلم گذراندیم ودر آنجا جای خالی دوستان البرز سبزی راکه نتوانسته بودند در برنامه حضور داشته باشند را حس نمودیم بالاخص آقای پیشرویان وشادابیهای در حین صعودش ودر ساعت 15:45دقیقه قله را ترک وبه سمت چشمه هارونک براه افتادیم وباجمع آوری مقداری سبزی کوهی از شن اسکی به سمت پائین براه افتادیم ودر ساعت 19 به آقای عاشوری که منتظر ما بود رسیدیم در حین رسیدن به چشمه رعد وبرق به ما مجال استراحت ندادوبا شروع شدن باران مسیر برگشت را ادامه دادیم تا اینکه راس ساعت21:40دقیقه باشرایط تاریکی هوا وآسیب دیدگی آقای عباس میرابی روبرو شدیم که از ناحیه زانو دچار مشکل شده بود و دلیل بردیر رسیدن ما به خودرو بود به هر حال درساعت 22:30 دقیقه به کرج رسیدیم واز همگی دوستان خداحافظی نمودیم .

نفرات شرکت کننده:مهران کیان ،حسین بیگی،محمدرضا فکورزاده،حمید پورطاهر،رضا مولائی،حسن خسروانزاده،آزادصدغی،یداله عاشوری،عباس میرابی،زهرا جعفریان،فاطمه حسینی،اکرم حسینی،سولماز خادم عباسی،صدیقه مصباح

توضیحاتی در مورد قله ونتار:

قله ونتار با ارتفاع 3950 متر از سطح دریا ،شبیه آزاد کوه ازجمله قله های زیبائی می باشد که ازهر جهتش تاریخ کهن وتمدن ایران را می توان با جستجوی سنگواره ها سرچ نمود.

ازلحاظ پوشش گیاهی بسیار غنی وآب وهوا کاملاَ کوهستانی ،چشمه ساران فراوانی را دارا می باشد

بربلندای شمال شرقی روستای کلها قرار دارد ، منطقه چراگاه روستای آیگان می باشد، گویش اهالی کرجی اصیل

لوازم وامکانات:تمامی امکانات فنی یکروزه نیاز می باشددر ضمن مسیر فاقد پوشش آنتن دهی موبایل می باشد.