بسمه تعالی

گزارش برنامه صعود فنی به قله پهنه حصار درتاریخ30/4/91

نفرات شرکت کننده:

مهران کیان،سجاد جعفریان، مهرعلی پیشرویان،دکتر محمدرضافکورزاده،حمداله شاهمرادی،محمدمهدی جاور،بهرام جهانگرد،علی توکل،محمدصادقی،آزادصدغی،حسن خسروانزاده،نادربنفشه،اکرم حسینی،فاطمه حسینی

بسمه تعالی

گزارش برنامه صعود فنی به قله پهنه حصار درتاریخ30/4/91

نفرات شرکت کننده:

طبق برنامه از قبل اعلام شده در برنامه گروه کوهنوردی البرزسبز همگی دوستان رأس ساعت4بامداددعوت به حرکت شدند وساعت 4:30دقیقه بامداد، کرج را به سمت روستای خور ترک نمودیم،آسمان به خوبی ترس ودلهره را در دل افراد مبتدی ایجاد نموده بود،بارانی شدید آنهم در آخرین روزهای تیرماه،ویا شاید مسیر گردو خاکی پهنه حصار را فقط می خواست آب پاشی کند،وارد روستای خور شدیم،جائی که در زمستان بابت حضورتان مبلغی را بابت ورودیه پیست اسکی دریافت می کردند ولی زنجیرروی زمین افتاده بود خبری از نگهبان نبود ،کمی جلوتر از می نی بوس پیاده شدیم،درزیر بارانی که می بارید همگی دوستان مشغول پوشیدن بارانی وپانچوشدند ،بعنوان سرپرست برنامه احساس خوبی بدست آورده بودم ،چرا که تیم کاملاَفنی بود،ابزار ولوازم دوستان کامل ،همین مسئله در تمامی برنامه ها یکی از دغدغه های گروه بود ،دقایقی را بنده بعنوان سرپرست ومدیر گروه،مطالبی را به تمامی دوستان متذکر شدم مسائلی که باعث می شد حاشیه ودلخوری به وجود آورد ،مسائلی از قبیل هماهنگ بودن با گروه ،حرکات انفرادی کاملاَممنوع،هرگونه حرکات خارج از قوانین گروه جداَجریمه به همراه داشت ،واین برنامه جدی تراز همه برنامه ها اجرا شد،مسیر را از جوب سیمانی روستای خور ادامه دادیم ،دوبار صحنه درخت تنومند سوخته شده سر راهمان دیده شد وهمچنان امید وار برگهای سبزش را ،نشانمان می داد،کمی جلوتر تابلوئی توسط شورا ودهداری روستای خور برای کوهنوردان و طبیعت گردان جهت محافظت از درختان وطبیعت آماده شده بود،ای کاش این تابلو قبل از آتش زدن این درخت کهنسال نصب می شد،به دره پای قله پهنه حصار رسیدیم هوا کم کم داشت روشن می شد ،آقای شمس وهمکارانش در منطقه حضور داشتندآنها به سمت آبشار رفتند وما نیز به سمت قله راهمان را ادامه دادیم،پوشش سرسبز گیاهان باران خورده منظره زیبائی را فراهم نموده بود ،لازم بذکر است برنامه فوق به سر قدمی آقای بنفشه ومیانداری آقای دکتر فکورزاده،مسئول فنی آقای پیشرویان،عکاس  سجادجعفریان،محیط زیست آقای آزاد صدغی،اداره می شد ،به ارتفاع 2500 متری رسیدیم که همگی دوستان 10 دقیقه به استراحت وکم کردن لباس مشغول شدند وبعد از استراحت شیب کاملاَتند را گذراندیم ،نظم خوبی حاکم بود ودر ساعت 9:45 دقیقه به جائی رسیدیم صاف با چشم اندازی زیبا ،همان جا برای صرف صبحانه توقف نمودیم،وجود بی سیم در برنامه بخش اعظم سرو صداهای اضافه در گروه را حذف نموده بود وهماهنگی ها به خوبی صورت می گرفت ،بعداز صبحانه دشت کنگر های بلند که واقعاَآزارمان دادرا به سمت غرب قله ادامه دادیم به ارتفاع 3300متری رسیدیم مناره ای زیبا را گذراندیم وخلاصه در ساعت 12 ظهر به پنجاه قدمی قله رسیدیم که مجدداَهمگی دوستان را به صورت دایره ای شکل جمع ودوستان را دعوت به اجتناب ازمسائل غیرازکوهنوردی نمودیم وحتی متذکر شدیم دوستان عادت کنند اگر به صلاحدید گروه کسی تا چند قدمی قله از او خواسته شود صعود نکند الزامی می باشد که رعایت کندوبا تشویق اعضاءمحترم به صورت افقی با اجرای دسته جمعی سرود ای ایران بر فراز قله 3450 متری پهنه حصار ایستادیم و به خاطر اولین حضور وصعود موفق همنورد نوجوانمان آقای محمد صادقی به تشویق وتقدیر از وی پرداختیم وجا دارد از جوانان ونوجوانان با ادب واخلاق گروهمان آقایان جعفریان وتوکل وخواهران محترم حسینی تشکر بعمل آید به مدت 45 دقیقه بر بلندای قله پهنه حصار توقف داشتیم هوا بهاری بود ،خبری از وزش باد نبود ،قله های مجاور همچون پورا ،لیک،شاه دژ،منار ،خان کهار ،کهار بزرگ،ناز ،ونتار ،هفت خان ،کلاچه ویا ،کرچان ،دوبرار وحتی گنبد گیتی ایران زمین دماوند به صورت تار دیده می شدودر ساعت 12:45 دقیقه قله را به سمت گوسفند سرای بالاپیست اسکی ادامه دادیم،یال صخره ای وپرشیب بالای گوسفند سرا رابه صورت فنی حرکت کردیم به جائی رسیدیم که آویشن فراوان با گلهای زیبایش که میزبان خیل کثیر زنبورهای عسل بود را پشت سر گذاشتیم دوباره به جائی رسیدیم که گنگر های بلند تر سر راهمان ظاهر شد با تعغیر کمی مسیر ساعت 14:45 دقیقه به کنار جوب آب و سایه درختان بید وحشی رسیدیم ومشغول صرف ناهار شدیم ودر ساعت 16 گوسفد سرا را به سمت جنوب  شرق پیست اسکی ادامه دادیم و در ساعت 17 کنار خودروی گروه بودیم ودر زیر سایه درختی همگی دوستان بمدت نیم ساعت به انتقاد وپیشنهاد در مورد برنامه اجرا شده پرداختیم،همه دوستان راضی از برنامه فوق بودند وپیشنهادهائی نیز داده شد که :

1-صبحها زود حرکت کنیم و عصرها زودتر به منزل برگردیم

2-زمان صرف صبحانه زودتر اجرا شود تا توان بهتری برای صعود داشته باشیم

3-قرار شد در استراحت های حین اجرای برنامه نشستن نفرات را حذف ،چون باعث گرفتگی عضلات می گردد.

4-قرار شد تمام انتقادها وپیشنهادها همان روز بعداز اجرای برنامه صورت پذیردو مسائل موجب اذیت وآزار  دیگر اعضاءمحترمی که در برنامه حضور ندارند،نگردد.

درپایان از تمامی عزیزان که باعث شدند با نظم شان برنامه خوب ومنظم داشته با شیم تقدیر بعمل آمد ودر ساعت 17:30 دقیقه روستای خور را به سمت کرج ترک نمودیم وساعت 18:30 همگی دوستان را به خدا سپردیم .

اطلاعات جغرافیاوکامل قله پهنه حصار را با مراجعه به سایت البرزسبزدر برنامه های قبلی مرور فرمائید.

کمیته صعود ها ورزشی برای تمامی همنوردان صعودبه قلل مرتفع را آرزو می نماید.