بسمه تعالی

صعود به قله آزاد کوه به ارتفاع 4395 متر                                            تاریخ: 2و3/6/1391

ساعت45/15 روز پنج شنبه 2/6/1391 به اتفاق همنوردان خوب البرز سبز کرج را به سمت آزاد کوه ترک نمودیم، نفراتی که ما را در این صعود یاری نمودند عبارت بودند از: مهران کیان، مهرعلی پیشرویان، سجاد جعفریان، بهرام جهانگرد، حسین بیگی، مهدی شهبازی، شمس الدوله جلالوند، فاطمه حسینی، اکرم حسینی، ناهید بکائیان، لیلا باقری و سمانه حسنی.

جاده چالوس مثل همیشه شلوغ ولی ترافیکی روان داشت، بعد از رد کردن کندوان نرسیده به سیاه بیشه در منطقه پل زنگوله، از جاده اصلی وارد جاده فرعی آمل، یوش و بلده شدیم. مه غلیظی همه جا را فرا گرفته بود، نم نم قطرات باران مشغول باریدن بود اولین گردنه را در مه و باران سپری نمودیم وارد جاده شیب دار شدیم، کندوهای عسل زیادی در دشتها و تپه های مجاور دیده می شد، خلاصه به اولین روستای مسیر در حال رفتمان رسیدیم روستای نسن، که از ابتدای روستا با بنرهائی که آماده شده بود متوجه شدیم مراسم یادواره شهدای روستا در حال اجراء می باشد ما نیز به رسم ادب و احترام به شهداء محل در ساعت 20/19 از خودرو پیاده شدیم و بر سرمزار شهداء برای قرائت فاتحه حضور یافتیم و همچنین با مسئولین روستا نیز چند دقیقه ای صحبت داشتیم که از ما، عکس به رسم یاد بود گرفته شد و باچای از همگی دوستان پذیرائی شد و روستای نسن را ترک نمودیم بعد از روستای فوق الذکر به روستای میناک رسیدیم اولین آسفالتی سمت راست جاده را به سمت روستاهای کلاک پائین و بالا تغییر مسیر دادیم، مه غلیظ همچنان کل آسمان و هوای منطقه را فرا گرفته بود بعد از رد کردن کلاک پائین با چشم انداز زیبایش ساعت 8 شب به کلاک بالا رسیدیم با تابلوئی روبرویمان مواجه شدیم که به دلیل رفاه حال کوهنوردان شورای محل در نظر دارد مسائل رفاهی از قبیل اتاق و سرویس بهداشتی را راه اندازی کند که اینکار نیاز به کمک کوهنوردان دارد که می بایست نفری 2000 تومان پرداخت می نمودیم. وسیله ای که ما را به آنجا رساند یک دستگاه مینی بوس سفید به رانندگی آقای محمد کیائی بوده که با خداحافظی از ایشان روستا را به سمت دره شمالی قله آزاد کوه ترک نمودیم بعد از خارج شدن از محیط روستائی وارد منطقه ای پرآب و علف شدیم هوا رو به تاریکی می رفت در بین راه تعدادی از کوهنوردان تهران را دیدیم که مسیر برگشت را طی می نمودند. بر روی زمین گل آلود و باران خورده که بوی نم گیاهان خشک نیز فضا را عطرآگین نموده بود. و به آرامی در حرکت بودیم و تپه ماهورهای رودخا نه را از سمت راست پشت سر گذاشتیم. به تدریج بر ارتفاع مسیر افزوده می شد. شب بود محیط اطرافمان فقط به اندازه محدوده نور چراغ های هد لمپ دیده می شد، بر بالای تپه ای تعدادی از کوهنوردان تهرانی، حضور داشتند که در بین آنها آقای شایان پور مدیر باشگاه دماوند نیز به چشم می خورد بعد از احوال پرسی و خداحافظی از همنوردان گروه دماوند به راهمان ادامه دادیم تا به انتهای مسیر آب در کنار تخته سنگی، توقف نمودیم و چادرهایمان را نصب نمودیم، ساعت 10/11 شب پس از صرف شام و چای همگی دوستان مشغول استراحت شدند و ساعت 5 صبح روز جمعه از خواب بیدار شدیم و همگی آماده صعود شدیم، آقای بیگی اعلام نمودند که در کنار چادرها می مانند. بعد از ورزش و آمادگی جسمانی همگی دوستان ساعت 6 صبح به سمت قله به راه افتادیم. نظم خوبی حاکم بود. هوا کاملاً صاف و اطرافمان پوشیده از گیاهان سبز و گلهای زیبا، که چشم نوازی می نمود، باز هم در بین راه اعضاء گروه کوهنوردی مهرگان تهران را دیدیم که مشغول استراحت بودند در ارتفاع 3800 متری یکی دو نفر از همنوردان خوبمان حال خوبی نداشتند که آقای پیشرویان از صعود خود، خودداری نمودند و این عزیزان را به سمت چادر همراه نمودند و تیم حمله به سرپرستی بنده راه را ادامه دادیم تا اینکه به ارتفاع 4000 قری گردنه چورن زیر مخروط پرشیب و یال شمالی قله رسیدیم، مناظر دشت کمانکوه و قلل آن بسیار تماشائی بودند. مسیر پاکوب مشخصی که در واقع رد و پای کوهنوردانی است که سالیان متمادی از این مسیر به آزاد کوه گام نهاده اند شیب بسیار تند سنگلاخی را پشت سر گذاشتیم هر لحظه و هر گام بر ارتفاع افزوده می شد، باد سرد می وزید، و خبر از ارتفاع بالای 4000 متری را می داد گیاهان بسیار زیبائی به صورت کم دیده می شد که توجه همگی را به خود جلب می نمود. به بالای یخچال رسیدیم که هنوز برف داشت و قله تازه دیده می شد. کمی بالاتر رفتیم چهار دیواری به جا مانده از آتشکده ای تاریخی و قله ای صخره ای سمت چپ ما قرار داشت و قله ای دیگر که تابلو و پرچم بر روی آن نصب شده بودسمت راست، همنوردی از گروه دماوند به نام خانم بیات بالای قله آزاد کوه منتظر ما نشسته بود با سپری کردن از گردنه بین دو قله خلاصه به قله زیبای آزاد کوه رسیدیم و توسط بیسیم به دوستانی که در کنار چادرها منتظر ما بودند، صعود به قله را اطلاع دادیم در ساعت 35/9دقیقه صبح به اتفاق همنوردانم به صورت مشترک با تیم دوم سرود ملی را اجراء نمودیم با ثبت عکس و گزارش تصویری ساعت 30/10 دقیقه قله را به سمت پائین ترک نمودیم، در بین راه کوهنوردان زیادی را دیدیم، تیم اول گروه دماوند تازه به قله رسیده بود و تیم دوم در گردنه چورن مشغول استراحت بودند و تیم کوهنوردی مهرگان تهران نزدیک به قله بودند و ساعت 30/12 دقیقه به کنار چادرها رسیدیم و پس از استراحتی کوتاه و صرف ناهار ساعت 14 به سمت خودرو در روستای کلاک بالا حرکت نمودیم. ساعت 15 بین راه استراحتی کوتاه و به انتقاد و پیشنهاد در مورد برنامه پرداختیم و ساعت15/16 دقیقه به روستای کلاک بالا رسیدیم و ساعت 30/16 روستای فوق الذکر را به سمت کرج ترک نمودیم، در بین راه آقای شهبازی و جهانگرد دوستان را میهمان آش رشته نمودند، که تشکر و قدردانی از این عزیزان بعمل می آید. و ساعت 8 شب به کرج رسیدیم و از دوستان خوبمان خداحافظی نمودیم.

دستاورد این صعود

1-دیدن مناظر زیبای جاده یوش بلده، آمل

2-شرکت در مراسم  یادواره شهدای روستای نسن

3-پیمایش و کوهنوردی به صورت فنی در شب آنهم در مه غلیظ

4-اولین تیم صعود کننده روز 3/6/91 در قله آزاد کوه بودیم

5-بحث جدیت رفتار نمودن در مسائل اجرائی گروه قابل توجه بود

6-دیدن عقابهای زیبا در حاشیه جاده، نوع دیگر زیبائی ها بود.

موقعیت جغرافیایی آزاد کوه پس از خلنو مرتفع ترین قله در البرز مرکزی می باشد. این قله در جناح شمالی خلنو در نزدیکی کوه های نور قرار دارد. قله سرچشمه اصلی رودخانه هراز است و در امتداد جنوبی رشته کوه وروشت تا کوه گرگ واقع شده است.

بررسی توپوگرافی قله: قله مخروطی شکل و منحصر به فرد آزاد کوه چنانچه از نام آن پیداست توسط دیواره های مرتفعی که از سمت شمال غرب و شرق آن در بر گرفته اند. برپا شده است و فقط یال جنوبی آن قله را به سایر ارتفاعات البرز و قللی همچون یخچال، سرماهو و کمانکوه متصل می سازد و از سایر جهات کاملاً آزاد می باشد و به تعبیر بنده از هفت دولت آزاد می باشد چرا که در هر لحظه اش یک هوا دارد گاهی ابری- گاهی آفتابی اطرافش اقیانوسی از مه های روان و از هر دره اش چشمه ساران زیبا جاری می باشد. واز همه لحاظ بی نیاز می باشد. دیواره شمالی آزاد کوه مشرف به آبادی های نسن و کلاک و یال جنوبی را می توان از طریق آبادی و وارنگه رود دسترسی و صعود قرار داد. یکی از زیباترین و ساده ترین مسیر دسترسی به قله ، آبادی کوچک نسن در جاده بلده محله میناک و کلاک بالا می باشد.

در پایان (از  مدیریت محترم فنی گروه البرز سبز آقای پیشرویان که زحمات زیادی را برای هرچه بهتر اجرا شدن برنامه کشیدند و دیگر عزیزان همراه که ما را یاری نمودند تشکر بعمل می آید.)