بسمه تعالی

بهترین فصول صعود به قله درفک

اواسط بهار و اوایل پاییز

وجه تسمیه قله درفک :

1- درفک از دالفک گرفته شده که " دال " به معنای عقاب ( پرنده شکاری ) و" فک " به معنای لانه ( آشیانه)، پس درفک یعنی آشیانه عقاب

2- نام درفک از ایل "دروک" که قبلا از گیلان به این منطقه می‏آمدند، گرفته شده است.

جدول مختصات جی پی اس

روستای شیرکوه : طول‏جغرافیایی ۴۹درجه ۲۴دقیقه و ۳۰ ثانیه و عرض ۳۸درجه و ۴۸ دقیقه و ۳۰ ثانیه

لارنه : N36 53.349 E49 37.080  جیرونی : N36 53.671 E49 39.424  قله درفک: N36 53.432 E49 41.950

ارتفاع از سطح دریا :

شیرکوه: 430متر

لارنه: 1189 متر

جیرونی: 1922متر

قله درفک : 2729 متر

مدت زمان رفت :

شیرکوه به لارنه: 4ساعت(بستگی به شرایط هوا و گروه متغیره)

لارنه به جیرونی :4ساعت

شاه شهیدان:5ساعت

جیرونی به قله:3ساعت

اطلاعات تکمیلی و پیشنهادات :

1-کل مسیر رفت و برگشت از شیرکوه تا قله و بالعکس" 54 کیلومتر

۲-تا ارتفاع 2000 متری پوشش کاملا جنگلی هست و کم کم تا ارتفاع 2200 متری این پوشش کاملا از بین می ره.

۳-اگر گروه بزرگی هستین بهتره با یک مینی بوس دربست به منطقه برین، به این ترتیب هم راحت تر هستین هم برای برگشت به دردسر نمی افتین

۴-لباس اضافی حتما همراه داشته باشین

5-یه مشکلی که  با راهنماهادارین سرعت زیاد اونا و سرعت معمولی گروه هست و دلیلشون هم اینه که قاطرها با بارسنگین زیاد نمیتونن وایسن. پیشنهادم اینه که یه راهنمای مجزای با حوصله، به جز قاطرچی همراه گروه بالا بببرین.

6-یکی از وسایل کاربردی توی صعود که خیلی به دردتون می خوره، بی سیم هستش.با توجه به جنگلی بودن مسیر و احتمال زیاد مه گرفتگی و بارندگی، اگه میتونین حتما همراهتون باشه.

7-از توانایی جسمی همه ی افراد گروه مطمئن بشین چون با توجه به طول مسیر، ممکنه به خاطر یکی دو نفر، توی زمان بندی برنامه ی گروه به مشکل بخورین.

8-تقریبا اکثر مسیر، موبایل آنتن میده.

9-با توجه به زیبایی مسیر اگه دوربین خوب همراهتون باشه، میتونین مناظر بی بدیلی رو شکار کنین

روز پنج شنبه ساعت 15:30 دقیقه کرج را به سمت استان گیلان همراه با نفراتی همچون:مهران کیان،مهرعلی پیشرویان،سجاد جعفریان،بهرام جهانگرد،حسن خسروانزاده،نادر بنفشه،حسین کلامی،علی کلامی، الهام امینی وسهیلا سپاوه با یک دستگاه اویکو به رانندگی حمید بزرگی ترک نمودیم،قرار برین شد در شهر رودبار آقای حنیف کاویانی به تیم ملحق شوند،جاده خلوت همچنان به سمت قزوین اتوبان را ادامه میدادیم ،اولین پاسگاه خودرو می بایست ساعت خروجش را ثبت می نمود ،خلاصه قزوین را نیز گذراندیم ،به گردنه کوهین رسیدیم ،آب وهوای کوهستانی وزیبا،پس از گذشتن از آنجا به منجیل رسیدیم توربین های ایستاده بزرگ بادی با درختان درحال رقص زیتونش زیبائی را دو چندان کرده بود،از آنجا نیز گذشتیم به رودبار رسیدیم آقای کاویانی به جمع ما پیوستند،براهمان ادامه دادیم رشت را نیز گذراندیم در منطقه سیاهکل واردشدیم تاریکی شب مناظر زیبای منطقه را از ما مخفی کرده بود فقط می دانستیم وارد جاده جنگلی زیبای 45 کیلومتری سیاهکل به دیلمان شدیم جاده های باریک وپرپیچ و خم  ودر بین راه روباه گمراهی که نور خودرو کاملاَ گیجش کرده بودو سپری کردن این مسیر همزمان با پخش آهنگهای شاد وشادیهای همنوردانمان نیز جالب بود ،به دیلمان رسیدیم،استراحتی کوتاه کردیم وراهمان را به سمت آسیاب بر ادمه دادیم در ساعت 22:30دقیقه در منطقه آسیاب بر بودیم به ابتدای جاده خاکی روستای شاه شهیدان رسیدیم پس از سپری کردن هشت کیلومتر خلاصه در ساعت 23:30دقیقه در روستای شاه شهیدان بودیم،شب را در اتاق های زائر سرا به صبح رساندیم وساعت 5:30 صبح از خواب برخواستیم وآماده صعود شدیم ،ساعت 6:40 دقیقه به سمت قله براه افتادیم دربین راه با دوستان گروه شباهنگ اسلامشهر برخورد کردیم وچند دقایقی را برای آشنائی  با آنها بودیم واز دوستان خوبمان جدا شدیم واز ونه بن راهمان را از لابلای درختان تنومند بلوط وهمچنین در ختان فرسوده ای که با مرگشان صحنه غم انگیزی را برایمان تداعی می نمودند ،ادامه دادیم ،در منطقه ای زیبا برای صرف صبحانه توقف داشتیم سپس وارد منطقه اربناب شدیم که مسیر را از لابلای جنگلهای انبوه ،پای کوه درفک عبور کردیم،کاملاَجاده خاکی تا انتهای مسیر شما را همراهی می کند در ساعت 10:40 دقیقه به چاله های اطراف قله رسیدیم ،ودر ساعت 12:10 درکنار غارکنار قله بودیم وخلاصه ساعت 12:30 دقیقه بربام استان گیلان قرارگرفتیم وسرود ملی را اجرا نمودیم ،پرتگاه بزرگ که هیچوقت در عمرم حس نکرده بودم وبزرگترین چاله آتشفشانی با گودالهای آبش دلنوازی می کرد ،مسیر برگشت را پیشرو قرار دادیم وساعت 17 در روستای شاه شهیدان بودیم ،هوا تاریک شده بود،خلاصه قطرات باران در منطقه دیلمان،شروع به بارش نموده بودودر شهر رشت آسمان را به زمین دوخت ودرختان تنومند را همراه با طوفان به زمین انداخت وپس از گذشتن از این مسیر ها،ساعت4 بامداد به کرج رسیدیم واز دستان خوبمان خداحافظی نمودیم،