بنام ایزد دانا

نوع برنامه : طبیعت گردی و کوهنوردی فنی

محل اجرای برنامه : کیلومتر 45 جاده کرج ـ چالوس، روستای ماهان

آب و هوای منطقه : معتدل کوهستانی ـ نیمه ابری همراه با وزش باد

پوشش گیاهی : بید وحشی، عرعر، آلو وحشی، زغال اخته، ارس، الزالک، شیر خشت، بوته های زرشک، تمشک، درختچه های نسترن، رازیانه، چای کوهی، انواع پیازچه، قارچ، ریواس، کنگر، والک، پونه وحشی، انواع گون و شقایق های رنگی

گویش مردم منطقه : اصیل کرجی و طالقانی

زمان حرکت : 6:15 دقیقه  ـ  زمان برگشت : 21:45 دقیقه  ـ   وسیله نقلیه : میدل باس

نفرات شرکت کننده :خانمها : فرشته رهبرـ  زهرا جعفریان ـ صالحه دادو ـ آرزو فروتن خواه ـ لیلا باقری ـ معصومه مالمیر ـ زهرا سرافراز ـ فاطمه سرافراز ـ سکینه کمالی ـ منیژه کمالی ـ مرضیه علیمحمدی

آقایان : محمد مهدی جاورـ حسین بیگی ـ مهران کیان ـ سجاد جعفریان ـ علی فرامرزی فرـ یدا... عاشوری ـ حسن فراهانی ـ علی زمرد ـ نادر بنفشه ـ حمید پورطاهر ـ حمید خسروانی ـ آزاد صدغی ـ حسین کلامی

سرقدم : خانم فرشته رهبر ـ  میاندار : آقای حمید خسروانی ـ عقبدار : آقای نادر بنفشه ـ عکاس : آقای سجاد جعفریان ـ  راهنما : آقای مهران کیان ـ مسئول آموزش طبیعت گردی : خانم معصومه مالمیر ـ مسئول محیط زیست و تدارکات : آقای آزاد صدغی ـمسئول کمیته طبیعت گردی : آقای حسین بیگی

ساعت 6:15 دقیقه با جمع شدن به موقع دوستان همگی سوار ماشین شدیم و حرکتمان را آغاز کردیم. ابتدای جاده چالوس یکی از همنوردان (آقای فراهانی) به ما پیوستند .

هوا خنک بود ،اما برخلاف هفته های گذشته جاده شلوغ بود.همچون جمعه های پیشین مردم کنار رودخانه چادر زده بودند و شبی را آنجا گذرانده بودند و ساعاتی را دور از هیاهوی شهر زیسته بودند.در طول مسیر اتفاق خاصی رخ نداد. ساعت 7:30 دقیقه از ماشین پیاده شدیم. آقای کیان از گروه خواستند چند لحظه دور هم جمع شوند و به چند نکته مهم راجع به اجرای برنامه اشاره کردند. از قبیل ( حرکت منظم وستونی، پرهیز از شوخی ، گوش دادن به راهنما و...)

بانام و یاد خدا قدمهایمان را برداشتیم . ابتدا از روی پل گذشتیم . رودخانه هنوز گل آلود و خشن پیش می رفت ، راهی باریک و سیمانی را رد کردیم و درست جایی پاگذاشتیم که رودخانه از کنار پایمان رد می شد . بعد به منطقه مسطحی رسیدیم ، کوله ها را زمین گذاشتیم و آماده نرمش شدیم . حدود 10 دقیقه خانم رهبر بعنوان سرگروه به بقیه نرمش دادند. بعداز نرمش آقای کیان چند دقیقه ای دربارهء مرحوم آقای جعفر ناصری صحبت کردند. عزیزی که در راه بازگشت از قله ماناسلو دچار حادثه شدند و جان خود را از دست دادند. دوستان ما نیز به احترام ایشان یک دقیقه سکوت کردند . روحشان شاد

بعداز پایان صحبت ها مسیر را ادامه دایم . وجود ماسه زیر پاهایت باعث می شد احساس کنی در کنار دریا قدم میزنی. با پشت سر گذاشتن یک شیب در کنار رود خانه به صخره ای بزرگ رسیدیم که عبور از آن دقت زیادی می طلبید . طوری به ما نگاه می کرد که انگار می خواست بفهماند ما نمی توانیم از آنم عبور کنیم .

سینه اش  را سپر کرده بود و از بالا چشم دوخته بود به حرکات ما و البته سروصدای آب پایین پای صخره هم می خواست ایجاد دلهره کند.اما گروه کار خودش را می کرد . آقای کیان به دقت خانمها را از روی صخره عبور می دادند. مردمی که پایین صخره و در کنار رودخانه مشغول خوردن صبحانه بودند با تعجب نگاهمان می کردند. بعداز حدود یکساعت همگی از صخره گذشتیم . حس خوبی بود. صخره سخت بود اما انرژی خوبی هم به انسان می داد.

پاکوبه را ادامه دادیم و باز منطقه ای سبز ، جریان آب ، درختان زیبا و سر به آسمان کشیده. قرار شد همین جا قدری استراحت کرده و صبحانه بخوریم. هنوز کاملأ اتراق نکرده بودیم که پروانه ای زیبا توجه همگی مارا به خود جلب کرد. فوق العاده بود. بالهایی رنگی و خالهایی بزرگ و مشکی . ساعت 9 صبحانه خورده و حرکت کردیم . باید از رود خانه می گذشتیم . آقای کیان سعیشان براین بود که گروه رااز امن ترین جاها عبور دهند. اما تعدادی از دوستان تکروی می کردند و همین امر باعث شد یکی از خانمها داخل رودخانه سقوط کند. خدا راشکر اتفاق خاصی نیفتاد . باپشت سر گذاشتن حدود نیم ساعت راه ، مکانی توسط سرپرست انتخاب شد تااز این به بعد گروه به دو دسته تقسیم شدند تا دسته اول به صورت فنی به قله صعود کنند و دسته دوم در آنجا باقی و سرپرستی گروه دوم به عهده آقای حسین بیگی بود. ادامه گزارش نقل قول از آقای مهران کیان : گروه اول بعد از پشت سرگذاشتن یک تونل برفی و دیدن یک آبشار زیبا به شیبی بسیار تند رسیدند . نفرات تازه به خود آمدند که منظور سرپرست که چه شخصی می تواند صعود کند چه بوده ، مسیر کاملأ فنی و صخره ای بود ، عظمت خداوند را در کوهها و چشم اندازهای زیبایش می توانستیم حس کنیم . پریدن کبک ها از زیر بوته ها ، صدای زیبای آبشارها، لغزش صخره ها از زیر پاهای کوهنوردان ، همگی مشغولمان کرده بود. استراحتی کوتاه می توانست خستگی مسیر را کم نماید ، اینکار صورت گرفت، جملاتی زیبا از دوستان در غالب تجربه و آموزش ردو بدل شد . به یال غربی قله نستون رسیدیم لکه های برف طبیعت را زیباتر نشان می داد. زوزه های باد عرق گرم صورتمان را به عرق سرد تبدیل کرده بود ، مناره زیبا که دست ساز آرزوهای کوهنوردان بود ، خودنمائی می کرد . خلاصه در ساعت 14:30 دقیقه تیم فنی به قله رسید و بعداز خواندن سرود (( ای ایران )) و ثبت عکس یادگاری ، به دشت ریواس ، کنار لانه خرس رسیدیم ، کمی استراحت ، و صرف نهار به شن اسکی رسیدیم . پس از سپری کردن شن اسکی ، به خانمهای جعفریان رسیدیم و به اتفاق آنها به سمت مسیر صخره ای برای برگشت رسیدیم . که آقای کیان تندتر از دیگر دوستان فنی به تیم طبیعت گردی رسید و همگی دوستان را به سمت جاده راهنمائی نمودند.ساعت 19:30 دقیقه گروه اول نیز به گروه دوم پیوسته ، استراحتی کوتاه ، نوشیدن چای و صحبتهایی کوتاه از مسیر فنی صورت گرفت .

ساعت 20 همگی سوار ماشین شده و حرکت کردیم . چون روز تولد خانم دکتر رهبر بود به افتخارشان موسیقی پخش شد و شادمانی کردیم . امیدوارم هزاران سال پاینده و تندرست باشند.

و ساعت 21:45 دقیقه به علت شلوغ بودن جاده و ترافیک زیاد به کرج رسیدیم و دوستانمان را به خدا سپردیم.