بنام پروردگار یکتا , آفریننده کوهها

گزارش برنامه صعود به قله دوبرار از عظیمیه در تاریخ 17/9/1391

روز جمعه ساعت 6 صبح ، زمان فراخوان دوستان البرزی ما بود تا ابتدای جاده خاکی , کوهستان  عظیمیه حضور بهم رسانند , برای صعودی که استقبال خوبی از آن شده بود , اکثر دوستان البرز سبزی حاضر بودند ,  نکته حائز اهمیت این بود که آقای کاتوزیان دبیر محترم هئیت کوهنوردی استان البرز نیز در جمع ما حاضر بودند  . جمعی همچون : مهران کیان , مهرعلی پیشرویان , فرشید کاتوزیان , غلامرضا اوجاقی , صدیقه مرتضوی , شبنم محمدی , کتایون تمجیدی , مهدیه پیشرویان , میلاد صفری , مجید محمدی , ستاره جعفر زاده , سمانه حسنی , بهروز بابازاده , ناهید بکائیان , سید فاطمه حسینی , حسن خسروانزاده , سجاد جعفریان , حسین بیگی , مریم رفیعی , جواد مولائی , زهرا رجبی , رضا مولائی , امین مخلص آبادی , سعید جلیلی , بهزاد محبی , اسداله صداقتی , علیرضا شایان , مجید احمدزاده , حسین زنبق , نادر بنفشه , فرناد روزبه , محمدرضا فکورزاده .

با یک ربع تأخیر همگی دوستان به صورت ستونی مسیر چشمه را پیش رو گرفتند , پس از رسیدن به پایگاه کوهستانی , جلوی دیوار سیل بند ها , همگی دوستان , مشغول نرمش صبحگاهی شدند . نرمشهائی که  برای یک صعود نیاز بود , توسط آقای کاتوزیان اجرا شد . بعد از آماده سازی بدن , دوباره به سر قدمی آقای کاتوزیان همگی دوستان مسیر پایکوبه را به سمت دو راهی بانوان , ادامه مسیر دادند , نظم موجود , باعث شده بود تا توجه خیلی از کوه گردها را به خود جلب نماید . در جاهائی که استراحتی کوتاه , چاشنی کار می شد , از فرصت استفاده می کردیم و از تجارب مربی خوب , آقای کاتوزیان استفاده می کردیم : مثل , رعایت اصول محیط زیست در کوهستان , تغذیه در کوهستان
, و نکات مهم که می تواند به یک کوهنورد در  صعودها کمک نماید , اشاره شد . در قسمت صخره های زین اسبی , خیل عظیمی از دوستان عاشق کوه و طبیعت حضور داشتند , هوا کاملأ سرد و باد شدیدی می وزید , لازم بود دوستان برای جلوگیری از سرما خوردگی و گرفتگی عضلات از پوشاک گرم استفاده می کردند . محیطی دوستانه و صمیمی وجود داشت . مسیر را به سمت غرب تغییر دادیم , جاده خاکی که به سمت قله دو برار پیش می رفت . کم کم از سرمای هوا کاسته می شد , آسمان نیمه ابری بود , لحظات توسط همنوردان ثبت می شد , در چند مرحله از دوستان خواسته شد , نظم را رعایت نمایند و به قوانین گروهی احترام بگذارند .

در حین صعود دوستان خوبمان آقای محمدی و همسرشان به دلیل کمبود وقت اجازه خواستند , گروه را ترک نمایند . اینکار صورت پذیرفت .

بقیه دوستان به راه خود ادامه دادند تا مسیر سه راهی سیاهکلاهان , وینه , کنار تخته سنگی مشغول استراحت شدیم . ساعت 9 صبح بود که همگی دوستان برای صرف صبحانه توقف داشتند , صمیمیت بیشتر می شد , لقمه های غذا به صورت تعارف رد و بدل می شد , بعد از آن از قسمت شرقی تخته سنگ , مسیر را ادامه دادیم . تا به بالای دره وینه رسیدیم , با همکاری پیشکسوتها و کمیته فنی , دوستان همنورد به حرکت خود ادامه می دادند .

در بین راه آقای میلاد صفری دچار گرفتگی عضلات پا شد , که با کمک دوستان و شخص ایشان مشکل به حدی حل شد , مسیر را به سمت صخره های مشرف به قله دو برار پیش رو گرفتیم , تا جایی که چند نفر از همنوردان اجازه خواستند استراحتی کوتاه داشته باشند و بقیه اعضاء گروه حرکت خود را به سمت یال غربی قله ادامه دهند , خاک نرم , گام برداری را آسان تر می نمود . به جایی رسیدیم که پایکوه  قله اول مقداری برف به دلیل , نورگیر نبودن کوه باقی مانده بود ,  پایکوبه زیبائی را درست کرده بودیم .

خلاصه به نزدیکی های قله دوم رسیدیم , نزدیک قله صحبت شد که هنگام صعود همگی دوستان به صورت دسته جمعی بر فراز قله ها بایستند , و آرزوی سلامتی برای عزیزانشان نمایند , و همه آماده اجرای سرود دسته جمعی (( ای ایران )) شدیم . پس از ثبت عکس و تهیه گزارش تصویری , ساعت 13:10 دقیقه به سمت جائی که مابقی دوستان حضور داشتند برگشتیم , محیطی صاف و مسطح بود , که برای صرف غذا و استراحت در نظر گرفته شد . در بین میهمانان آقای اوجاقی از گروه اوج البرز نیز حضور داشتند که در مصاحبه , ایشان فرمودند که از صمیمیت موجود در گروه لذت بردند , و امیدوارند که صعودهای بیشتری را با گروه البرز سبز داشته باشند . یا آقای کاتوزیان در مورد تاکتیکهای گروهی , نظم و مسائل استعداد یابی و حمایت هئیت کوهنوردی از  NGOالبرز سبز برای برپائی همایش اشاره نمودند . و دوباره شادی خانواده آقای پیشرویان که صعودی موفق را بر فراز قله دو برار داشتند , و آرزو می کردند که در صعودهای بعدی نیز حضور داشته باشند را شاهد بودیم  .

خلاصه ساعت 14:15 دقیقه به سمت روستای سیاهکلاهان به حرکت درآمدیم , و ساعت 15:30 دقیقه در روستای فوق الذکر بودیم . پس از سوار شدن به اتوبوس شرکت واحد ، ساعت 16 در خیابان سیزدهم از تمامی دوستان البرزی و میهمانان خداحافظی نمودیم و صعودی دیگر را در کارنامه صعودهای البرز سبزمان ثبت نمودیم .

آیا می دانستید که کاشت یک درخت می تواند آغاز یک جنگل باشد  .

پس بیائیم درختکاری را یک فرهنگ بدانیم .

و زندگی را به نسلهای بعدی هدیه نمائیم .